AMSTERDAM - Het aantal Nederlandse huishoudens dat producten met het keurmerk fair trade koopt, neemt toe. Dat blijkt uit onderzoek van ontwikkelingsorganisatie NCDO in samenwerking met de stichting Max Havelaar en Fair Trade Original.

In 2009 kocht 40 procent van de huishoudens een of meer 'eerlijke' producten. In 2008 was dat 29 procent, in 2007 24 procent. Nederland telt ruim 7,3 miljoen huishoudens. De onderzoekers maakten gebruik van een database waarin alle boodschappen van een representatieve groep van zesduizend huishoudens worden geregistreerd.

Vooral chocolade van fair trade steeg in populariteit. Het percentage huishoudens dat de eerlijke chocolade kocht, steeg van 4 procent in 2007 naar 23 procent in 2009. Naast chocolade worden fruit (11,5 procent) en koffie (5,7 procent) het meest gekocht.

Smaak

Het merendeel van de huishoudens dat producten van fair trade koopt, doet dat uit ideële motieven. Een kwart van de kopers kiest ook om de smaak voor de producten.

De onderzoekers hebben ook mensen die geen fairtradeproducten kopen, gevraagd om de reden daarvoor. Het merendeel ''let er niet op'' of ''komt het weinig tegen''. De hogere prijs blijft een barrière voor 28 procent van hen.