AMSTERDAM - Betalen naar gebruik van de auto is eerlijker dan betalen naar het bezit ervan. Dat vindt 68 procent van de ANWB-leden.

Dat blijkt uit de woensdag gepresenteerde resultaten van de grote internetpeiling die de ANWB de afgelopen maanden heeft gehouden. De uitslag is gebaseerd op ruim 400.000 enqûeteformulieren, waarvan er 350.000 door ANWB-leden zijn ingevuld.

20 procent van de deelnemers is fervent voorstander van de kilometerheffing en een andere 20 procent is verklaard tegenstander.

Weerstand

De uitwerking van het principe van de kilometerheffing stuit op veel weerstand. De ondervraagden wijzen het spitstarief resoluut af. Ze vinden het onrechtvaardig en niet effectief.

Ook stuit het registratiesysteem, een kastje in de auto, op veel weerstand. Het is ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. Bovendien is de privacy onvoldoende afgeschermd, vinden de geënquêteerden.

Overgangsperiode

Kritiek is er ook op de overgangsperiode waarin de aanschafsbelasting (BPM) op een auto geleidelijk wordt opgeheven en overgaat in de Motorrijtuigenbelasting (MRB). ''De afbouw van de BPM leidt tot een flinke stijging van de MRB, wat niet als eerlijk wordt ervaren'', zei hoofddirecteur Guido van Woerkom tijdens de presentatie.

Van Woerkom vindt dat de afbouw van de BPM per 1 januari 2011 moet worden stopgezet. ''Dat is gezien het vacuüm waarin het hele verhaal zich nu bevindt niet meer dan gepast'', aldus de directeur.

Van tafel

Volgens Van Woerkom moet de Wet Kilometerprijs die in november aan de Tweede Kamer is aangeboden van tafel. Het is geen haalbare kaart, zei hij. De ANWB zal de politiek adviseren de goede elementen van betalen per kilometer te behouden en andere aspecten te verbeteren. ''Het is niet ondenkbaar dat de weerstand die nu breed wordt gevoeld aanzienlijk zal verminderen door een herbezinning op de belangrijkste knelpunten zoals de spitsheffing''.

De Tweede Kamer krijgt het eindrapport na de verkiezingen van 9 juni uitgereikt.

Politiek

GroenLinks is dik tevreden dat leden van de ANWB het beprijzen van autoverkeer ondersteunen. Daarmee krijgen volgens Tweede Kamerlid Ineke van Gent de tegenstanders van de kilometerheffing een ''fikse tik op de vingers''.

''Mensen zien heel goed in dat er meer moet gebeuren om het land bereikbaar en leefbaar te houden, dan enkel het uitrollen van extra asfaltstroken. Niks doen is nu geen optie'', aldus Van Gent.

Een spitsheffing blijft een pijnpunt, beseft Van Gent. ''Ik snap best dat ANWB-leden niet op een heffing zitten te wachten. Maar de realiteit is dat steden met een spitsheffing bereikbaar blijven. Naast het broodnodige investeren in openbaar vervoer.''

VVD

''In feite ziet dus 80 procent van de ANWB-leden de kilometerheffing niet zitten'', aldus de VVD. ''Deze uitkomst verbaast ons absoluut niet. Als je met gezond verstand naar het voorstel keek en luisterde naar de mening van de mensen in het land kon je niet anders concluderen. De ANWB-ledenpeiling is een enorme steun voor het VVD-standpunt'', zegt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Hij belooft dat de VVD ook na de verkiezingen van 9 juni tegen de kilometerheffing zal blijven.

Ook VNO-NCW en MKB-Nederland zijn blij met de uitslag van de peiling. ''Op basis van de enquête kan een aangepast voorstel voor kilometerbeprijzing wel degelijk op maatschappelijke steun rekenen. De ondernemersorganisaties willen zich daarvoor inzetten.''