Sociale netwerken zoals Facebook en Hyves zullen slechts voor weinig bedrijven effectiever blijken dan traditionele media. Dat stelt Mike Linton, een van Amerika's meest voorname marketingexperts.

Linton vindt sociale netwerken "een fantastische uitvinding die iedereen moet proberen. Maar consumenten willen heus geen een-op-eenrelatie met elk merk dat ze kopen."

Linton is ook van mening dat zoekmachine-marketing, veelal via Google, wordt overschat. "Je moet je afvragen wat voor merk je hebt als consumenten niet direct naar je site komen", stelt hij.

Van wasmiddel naar koffie

Linton leerde zoals veel marketeers het marketingvak bij Procter & Gamble, maar werd vooral bekend als hoofd marketing bij de grote Amerikaanse electronicaketen Best Buy.

Na een periode als marketingbaas bij eBay is hij nu lid van de raad van commissarissen van koffieketen Peet's, die de strijd aanbindt met koffiegigant Starbucks. Daarnaast is hij vaste columnist voor het gezaghebbende tijdschrift Forbes

Elke dinsdag vanaf 10 uur: True Tuesdays. Gepresenteerd door Michiel Frackers, ondermeer mede- oprichter van Planet Internet en 925 en aandeelhouder in Flabber. Camera en montage: Godfried de Vries.

Eerdere afleveringen:
Aflevering 1: Janpieter Scheerder over Silicon Valley: Nederland heeft veel talent, maar weinig geduld'
Aflevering 2: Daniel Brusilovsky over jongeren: 'Tienerondernemer in opspraak'
Aflevering 3: Mark Berstein (ex-topman CNN) over nieuws: 'We kiezen onze eigen media'
Aflevering 4: Mike Gifford over hardware: 'Microsoft wint van Apple'
Aflevering 5: Andrew Bridges over privacy: 'Reputatie Google en Facebook in geding'
Aflevering 6: '40 internetbedrijven bereiden beursgang voor'

Aflevering 7: Partner van Twitter niet bang voor Google