AMSTERDAM - Microsoft ligt achter op Google omdat het bedrijf met Bing te laat de longtail-theorie erkende, zegt een Bing-manager.

Door zich te richten op het 'hoofd' in plaats van de 'lange staart' serveerde Bing vooral zoekresultaten met links naar populaire sites en minder links naar kleinere niche-sites, aldus Yusuf Mehdi, senior vice president van de Online Audience Group van Bing vorige week tijdens een congres, schrijft eWeek.

Bings resultaten bij minder populaire onderwerpen waren volgens Mehdi minder goed dan die van Google. Dat terwijl ook een flink deel van de Bing-opdrachten erg specifiek is, waarbij hits van nichesites wel degelijk relevant blijken.

Nicheproducten

De long tail-theorie, bedacht door Chris Anderson, is een model waarbij online producten minder afhankelijk zijn geworden van een korte hype-cyclus. Er valt volgens Anderson meer te verdienen met niche-producten (de 'lange staart') dan met de populairste 20 procent.

De lange staart van de zoekopdrachten levert bij zoekmachines in totaal het meeste verkeer op. Het is volgens Mehdi een van de redenen dan Google zo groot is geworden. Volgens Mehdi probeert Microsoft met Bing nu wel die long tail aan te boren.

Sneller

"Elke maand bestaat eenderde van de zoekopdrachten in Bing uit zoektermen die nog nooit eerder zijn ingevuld. En de meeste daarvan zien we ook nooit meer terug. De uitdaging is om nog sneller de nieuwe stroom data te begrijpen", aldus Mehdi.

Bing gaat zich echter de komende tijd extra richten op een andere type zoekopdracht: namelijk de vraag naar feitelijke informatie. "Vroeger gingen zoekopdrachten over het vinden van de juiste website, tegenwoordig gaan ze meer over vragen als 'Wat is het standpunt van Obama over gezondheidszorg?' of 'Wat zijn de oorzaken van een bepaald type kanker?'

Het gaat meer over een dialoog met de klant. We willen de bedoeling van de gebruiker beter begrijpen en omzetten in taken en acties", aldus Mehdi.
 

Producten zoeken

Volgens Mehdi betekent dat het traditionele zoeken op trefwoorden minder belangrijk wordt. Op dit punt heeft Bing-directeur Stefan Weitz vorige week ook gezegd dat Microsoft Google vooralsnog niet denkt in te halen. Bing wil zich nu onderscheiden door verticale zoekportalen rond e-commerce aan te bieden, waardoor consumenten makkelijker aankopen moeten kunnen doen. Microsofts strategie is volgens hem om zich meer te richten op zoekopdrachten rond activiteiten, het kopen van producten en feitelijke informatie.

Uit cijfers van comScore blijkt dat het Amerikaanse marktaandeel van Bing is gegroeid van 8 procent in juni 2009 naar 11,5 procent in februari. In andere landen komt Microsofts zoekmachine nauwelijks boven 1 procent aandeel.