AMSTERDAM - De oplages van de betaalde Nederlandse dagbladen zijn in het vierde kwartaal van 2009 gedaald tot 3.498.268 exemplaren.

In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2008 is dat een daling van gemiddeld 3 procent, blijkt dinsdag uit gegevens van Het Oplage Instituut (HOI).

Slechts twee kranten slaagden erin hun oplage in het vierde kwartaal van vorig jaar zo goed als gelijk te houden. Dat zijn Het Parool met een totaal verspreide oplage van 89.043 en de Barneveldse Krant, die dagelijks 11.234 exemplaren aan de man bracht.

Compactformaat

Het AD zag de oplage teruglopen met 3,3 procent tot 441.292 exemplaren. De grootste krant blijft De Telegraaf met een totale oplage van 664.841 exemplaren, een daling van 3 procent. De Volkskrant daalde in het vierde kwartaal van vorig jaar met 3,4 procent naar 257.595 exemplaren. Om het tij te keren verschijnt de landelijke ochtendkrant sinds maandag op compactformaat.

Donderdag stapt het Dagblad van het Noorden over op tabloid. De regionale krant drukte eind vorig jaar 140.990 exemplaren, een daling van 3,9 procent ten opzichte van de laatste drie maanden van 2008.

De oplages van de gratis dagbladen Metro, De Pers en Sp!ts daalden ook, in totaal tot bijna 1,1 miljoen exemplaren per dag.