Het virtuele kantoor

De essentie van Het Nieuwe Werken is dat de werknemer altijd en overal kan werken. Daarbij moet hij of zij natuurlijk wel kunnen communiceren met collega’s en zakenrelaties.

Met behulp van verschillende technologieën kan een virtuele kantooromgeving ingericht worden. Te denken valt bijvoorbeeld aan het delen van documenten, e-mailen, videoconferenties en chatten.

E-mail behoeft geen toelichting, als communicatiemethode die inmiddels net zo ingeburgerd is als telefoneren.

Chatten

Ook chatten wordt steeds meer gebruikt als zakelijk communicatiemiddel en heeft als belangrijk voordeel dat er gemakkelijk meerdere personen kunnen deelnemen aan een gesprek.

Bekende chatprogramma’s, softwareprogramma’s die het mogelijk maken berichten naar anderen te sturen, zijn MSN en Skype. Er bestaan ook betaalde chatprogramma’s voor de zakelijke markt, zoals Microsoft Office Communicator, waarbij andere programma’s geïntegreerd kunnen worden.

Docs

Google Docs is een programma om online informatie te delen. Met de dienst kunnen documenten, spreadsheets en presentaties aangemaakt en opgeslagen worden. Daarvoor is wel een Google-account nodig.

De opgeslagen bestanden kunnen met andere gebruikers gedeeld worden en bewerkt door iedereen die toegang heeft.

Een andere optie is een bedrijfswiki, een interne vorm van de interactieve online encyclopedie wikipedia, die alleen toegankelijk is voor medewerkers.

Videoconferentie

Vergaderen op afstand is mogelijk met behulp van een videoconferentie. Met bepaalde vormen van interactieve technologieën voor telecommunicatie kunnen mensen vanaf verschillende locaties met elkaar vergaderen via een videoscherm en een audiosysteem.

Voor videoconferenties bestaan prijzige apparatuur, maar het kan ook goedkoop door gebruik te maken van bijvoorbeeld VoIP, oftewel bellen via internet, en een webcam.

Via Google Calendar ten slotte kunnen meerdere gebruikers online hun agenda’s met elkaar delen.

NUwerk

Tip de redactie