EDE - De omzet van internetwinkels in Nederland is vorig jaar met 17 procent gegroeid. In totaal kochten consumenten voor 6,4 miljard euro aan producten en diensten, zo blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org in samenwerking met onderzoeksbureau Blauw Research.

De groei is lager dan in voorgaande jaren. Wel doen internetwinkels het veel beter dan de detailhandel als geheel in Nederland. Die zag de omzet afgelopen jaar met bijna 5 procent dalen door de economische recessie.

Volgens Thuiswinkel.org maken internetaankopen nu 7 procent van de totale detailhandelsomzet uit.

Normale curve

Volgens Wijnand Jongen, directeur van de brancheorganisatie, is de lagere groei geen reden tot zorg. ''Er is sprake van een normale curve. Je kunt niet altijd maar harder blijven groeien.''

Het is voor het eerst dat de omzettoename van de webwinkels onder de 20 procent is uitgekomen. Dit jaar zal de groei verder afnemen, zo is de verwachting, naar 15 procent en tot een totaalbedrag van 7,3 miljard euro.

Nieuwkomers

Webwinkels moeten het qua groei steeds meer hebben van shoppers die al op internet actief zijn. Het aantal 'nieuwkomers' neemt af. Vorig jaar deden ongeveer 700.000 mensen voor het eerst een internetaankoop tegen 980.000 in 2008.

In totaal zijn er 8,65 miljoen Nederlanders die inmiddels een internetaankoop hebben gedaan.

Reizen

Gemiddeld plaatsten internetshoppers ruim zes bestellingen. Per persoon gaven zij op internet 737 euro uit. Aan reizen werd het meest besteed. Dit segment maakt een derde van de totale omzet uit. Andere belangrijke categorieën zijn telecomproducten en -diensten (11 procent) en verzekeringen (9 procent).