AMSTERDAM - Google is niet van zins om zoekdata gekoppeld aan ip-adressen minder lang te gaan bewaren, zoals de Artikel 29-werkgroep eist. Verkorten van de bewaartermijn zou de werking van de zoekmachine schaden.

"Er zijn geen plannen om de termijn te verkorten", zegt Tom Stocky, director product management op zoekgebied voor Google in Europa tegenover Webwereld. Google bewaart op dit moment de zoekdata voor een termijn van 9 maanden, daarna wordt de data geanonimiseerd.

De Artikel-29 werkgroep waarin Europese privacy-organisaties zijn verenigd, pleit er al jaren voor dat de termijn van de dataopslag teruggebracht wordt naar maximaal 6 maanden.

Termijn

In 2008 bracht Google de bewaartermijn al terug van 18 naar 9 maanden. Na 9 maanden wordt de data nu geanonimiseerd. Niet voldoende, vindt de werkgroep, die Google in november vorig jaar een 'laatste waarschuwing' gaf.

Die waarschuwing heeft Google in de wind geslagen. En dat kan het ook, want deze werkgroep is een papieren tijger en heeft geen macht om kortere data-opslag ook daadwerkelijk af te dwingen.

Ontwikkeling

Stocky zegt dat het belangrijk is voor Google om de data 9 maanden te bewaren. Als dit niet zou gebeuren dan heeft dit significante invloed op de ontwikkeling van de zoekmachine, legt Stocky uit op het kantoor van Google Nederland. Hij wijst erop dat het misschien voor de Engelstalige variant niet direct een ramp zou zijn, maar voor de varianten van Google met een kleiner taalgebied is dit wel degelijk van groot belang.

"Denk aan talen als Catalaans of Ests", schetst Stocky de situatie. In die varianten worden veel minder zoekopdrachten ingevoerd en is de 9 maanden dataopslag nodig voor de ontwikkeling van de zoekmachine. Als dit verder zou worden teruggebracht blijft de ontwikkeling van deze varianten achter. Daarom heeft Google geen plannen om de duur van de dataopslag terug te schroeven.

Privacy

Daarnaast vindt Stocky dat Google veel in het werk doet om de privacy van gebruikers te waarborgen. Ook doet het bedrijf er volgens hem genoeg om de data te anonimiseren. De Artikel-29 werkgroep is daar echter niet van overtuigd en stelt dat de data niet goed geanonimiseerd wordt. De data zou na de periode nog steeds gekoppeld kunnen worden aan ip-adressen.

In tegenstelling tot Google slaagt Microsoft volgens de werkgroep wel in het onomkeerbaar anonimiseren. Microsoft bewaart momenteel zoekdata 18 maanden. Eerder beloofde het bedrijf dit terug te brengen tot 6 maanden, op voorwaarde dat concurrenten dat ook doen. Afgelopen januari liet Microsoft die eis varen en zegde toe gebruiksdata van Bing na een half jaar te wissen. Dat beleid gaat over één tot anderhalf jaar in.

Yahoo

Yahoo heeft aangegeven zoeklogs zelfs maar drie maanden te zullen opslaan, maar stelde bij die aankondiging dat het om juridische redenen verplicht is om sommige gegevens langer dan zes maanden te bewaren.

Begin december heeft Google nog een opvallende privacywijziging doorgevoerd. De zoekmachine biedt individuele gebruikers voortaan zoekresultaten mede op basis van hun eerdere zoek- en klikgedrag. Dat gebeurde voorheen alleen voor gebruikers die waren ingelogd met hun Google-account.

Cookie

Een op de pc geplaatste cookie bewaart voor een periode tot 180 dagen alle ingevulde zoektermen van de gebruiker. Die Google-cookie houdt ook bij welke links in de zoekresultaten de gebruikers hebben aangeklikt. Uitschakelen van deze search tracking is wel mogelijk: gebruikers moeten dat zelf doen via de link Web History bovenaan de lijst met zoekresultaten.