WISMAR - Veerdienst Stena Line heeft op de Noordzeediensten vorig jaar verlies geleden door de lage tarieven voor het vrachtvervoer. Dat zei Stenadirecteur Pim de Lange, die verantwoordelijk is voor de Noordzeediensten van het bedrijf.

''De tarieven voor het vrachtvervoer zijn zo laag, daar kun je het niet voor blijven doen.''

De veerdienst vervoert naast passagiers onder meer groente, fruit, bloemen en planten over de Noordzee. Het vervoer van vracht is daarbij goed voor ongeveer 70 procent van de omzet. Door de crisis stortte echter het vervoer van bloemen en planten in.

Pond

''Dat heeft onder andere te maken met devaluatie van de pond. Daardoor werd bijvoorbeeld een bosje Hollandse rozen ineens een stuk duurder voor de Britten'', aldus De Lange.

Stena Line haalt ongeveer een vijfde tot een kwart van zijn omzet uit de diensten op de Noordzee, tussen Hoek van Holland en Harwich, Rotterdam en Harwich, en Hoek van Holland en Killingholme.

Daarvoor heeft het bedrijf zes schepen in de vaart, waaronder vanaf mei de nieuwe superferry Stena Hollandica en vanaf oktober de nieuwe superferry Stena Brittannica.

'Grote teleurstelling'

De eerste maanden van dit jaar vielen volgens De Lange tegen. ''Vreselijk. Januari en februari waren niet beter dan vorig jaar, een grote teleurstelling.'' Sinds halverwege maart is er wel sprake van ''een lichte verbetering'', zegt De Lange.

Maar hij waarschuwt ''een zwaluw maakt nog geen zomer.'' Het gaat volgens hem nog zeker tot 2012 duren voor de vrachtvolumes op de Noordzee weer op het niveau zijn van die in 2007.

Passagiers

Stena Line vervoerde over de Noordzee in de eerste drie maanden van het jaar wel iets meer passagiers, goed voor 30 procent van de omzet. Vorig jaar vervoerde Stena Line 7 procent meer passagiers, ongeveer 470.000. De Lange verwacht dit jaar rond de 500.000 passagiers aan boord te krijgen.

Hoe groot het verlies precies is, wilde de topman niet zeggen. Stena Line North Sea presenteert later dit jaar de resultaten over 2009.