AMSTERDAM - ''Kopenhagen liet zien dat overheden niet het voortouw nemen in duurzaamheid, terwijl ze dat juist wel moeten doen.'' Dat stelden analisten van ING donderdag tijdens een congres naar aanleiding van hun rapport The third industrial revolution.

In hun rapport betogen Marcel Gulpers en zijn collega Gerard Rijk dat bedrijven steeds meer aan duurzame bedrijfsvoering moeten gaan doen. Volgens hen zal een groeiende groep consumenten van bedrijven gaan eisen dat ze duurzaam te werk gaan.

''Duurzaamheid is geen liefdadigheid meer, maar meer waardecreatie'', legde investeringsdirecteur Jurgen Pullens van diervoederfabriek Nutreco uit tijdens het congres.

''Als we kunnen bezuinigen op grondstoffen en het productieproces, kunnen wij hogere marges maken en kunnen we een lagere prijs doorberekenen. Een win-winsituatie'', aldus Pullens.

CSM

Ook Gerard Hoetmer, topman bij de producent van bakkerij-ingrediënten CSM, zei in te zetten op duurzaamheid. ''Niet-duurzame bedrijven gaan niet overleven'', aldus de topman. Hoetmer merkt dat afnemers steeds minder geïnteresseerd zijn in de kosten van een product, maar juist in de ecologische voetafdruk.

CSM kan al met biobrandstoffen afbreekbaar plastic maken, wat minder vervuilend is dan normaal plastic. Aan de andere kant legt dit proces wel een grote druk op de voedselvoorraad in de wereld.

Plastic

Daarom is CSM bezig een soort plastic te ontwikkelen dat met afval gemaakt kan worden. Hoetmer noemt bijvoorbeeld de tonnen papier die in de riolen van Amsterdam zouden ronddrijven. Deze technologie zou zelfs CO2 absorberen, stelde de topman. Binnen vijf jaar zal CSM hiermee 'grote stappen' zetten, aldus Hoetmer.

CSM heeft hiervoor al een fabriek van 45 miljoen euro gebouwd in Thailand. De topman verwacht dat de markt voor dit nieuwe afbreekbare plastic naar een afzet van 3 miljoen ton kan groeien. ''Een groot deel daarvan zal voor CSM zijn.''