AMSTERDAM - Toyota heeft in iets meer dan een jaar tijd meer dan 8 miljoen miljoen auto's teruggeroepen. Uit zichzelf versnellende auto's kostten waarschijnlijk tientallen mensen het leven.

De Amerikaanse verkeerstoezichthouder NHTSA brengt in totaal 52 verkeersdoden in verband met problemen met het gassysteem bij Toyota. Een chronologisch overzicht van de problemen die in 2007 begonnen:

26 september 2007: 55.000 Toyota Camry’s en Lexus ES350's moeten vanwege een gevaarlijke vloermat terug naar de garage. De Amerikaanse overheid waarschuwt consumenten dat de rubberen matten los kunnen raken en het gaspedaal indrukken.

24 augustus 2009: 690.000 in China gefabriceerde Toyota's worden teruggeroepen. De bediening van de elektrische ramen hapert.

28 augustus 2009: De eigenaar van een Lexus (een Toyota-merk) belt met de hulplijn 911 met de mededeling dat zijn gaspedaal vast zit. Het telefoontje eindigt met een crash die aan alle vier de inzittenden het leven kost.

29 september 2009: Toyota kondigt aan 3,8 miljoen Amerikaanse auto's terug te roepen vanwege gevaarlijk loszittende vloermatten. Het bedrijf claimt dat er verder geen 'voertuiggerelateerde' problemen zijn.

25 november 2009: De Japanse automaker begint met het aanpassen van vloermatten en gaspedalen, en stelt het remsysteem zo in dat het altijd 'de baas' is over de gastoevoer.

16 januari 2010: Toyota geeft voor het eerst toe dat er sprake is van een probleem met het gassysteem. Onderdelenleverancier CTS zou de bron van het probleem zijn.

21 januari 2010: De eigenaren van 2,3 miljoen Toyota's krijgen een oproep om hun auto's te laten repareren vanwege een probleem met 'hangende gaspedalen'.

29 januari 2010: Voor het eerst worden er in Europa Toyota's teruggeroepen: 1,8 miljoen stuks.

2 februari 2010: De verkeerswaakhond National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heropent een onderzoek naar onvrijwillige accelererende Toyota's. "Toyota grijpt nu in, maar helaas heeft het enorm veel inspanning gekost om dit te bereiken", zegt NHTSA-voorman Ray LaHood.

2 februari 2010: Toyota stelt een onderzoek in naar remproblemen bij zijn nieuwste model Prius. De NHTSA zegt 124 klachten hierover te hebben gekregen.

4 februari 2010: Toyota maakt bekend dat de terugroepacties het concern twee miljard dollar hebben gekost.

5 februari 2010: Toyota-topman Akio Toyoda betuigt tijdens een persconferentie spijt "voor het veroorzaken van onrust" bij zijn klanten.

9 februari 2010: De remproblemen leiden tot een wereldwijde terugroepactie van 436.000 Toyota-hybrides.

12 februari 2010: 8.000 Tacoma-trucks teruggeroepen vanwege een defect in de aandrijflijn.

18 februari 2010: De Amerikaanse overheid opent een nieuw Toyota-onderzoek, ditmaal naar stuurproblemen bij ongeveer 500.000 Corolla's.

21 februari 2010: De Amerikaanse overheid start na 7 ongelukken een onderzoek naar remproblemen bij de Prius.

22 februari 2010: Uit een interne bedrijfspresentatie blijkt, onder meer, dat Toyota-medewerkers vol trots melden hun bedrijf veel geld te hebben bespaard door Amerikaanse toezichthouders in te laten stemmen met een vrijwillige en beperkte terugroepactie in 2007. Een veiligheidsgerelateerde terugroepactie zou het bedrijf 100 miljoen dollar meer hebben gekost.

25 februari 2010: De Japanse pers vindt dat Toyota 'als een schurk' is behandeld tijdens een ondervraging door leden van het Amerikaanse Congres.

1 maart 2010: Topman Akio Toyoda van Toyota biedt ook in China zijn verontschuldigingen aan

2 maart 2010: General Motors wijdt een defect aan de stuurbekrachtiging aan een leverancier die gedeeltelijk in handen is van Toyota. GM moet 1,3 miljoen auto's terughalen.

4 maart 2010: Verschillende Toyota-eigenaren melden nog steeds dat hun auto ongewild versnelt. De NHTSA laat nu uitzoeken of deze klachten kloppen en wil zeker weten dat Toyota er alles aan doet om de problemen alsnog op te lossen.

8 maart 2010: De 61-jarige James Sikes, eigenaar van een spontaan accelererende Toyota Prius, wordt met behulp van de politie tot stilstand gebracht op een snelweg in de buurt van San Diego. Nadat zijn auto steeds harder ging rijden, bereikte hij snelheden tot circa 145 kilometer per uur.

11 maart 2010: In een buitenwijk van New York ramt een 56-jarige bestuurster een muur nadat haar Toyota Prius uit zichzelf versnelt; ze raakt licht gewond.
Een comité van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden zegt dat er te weinig bewijs is dat Toyota de problemen helemaal heeft uitgebannen, en eist meer inzage in de werkwijze van de autoproducent.
Toyota-dochter Daihatsu moet 275.000 voertuigen die op de Japanse markt zijn gebracht terugroepen wegens een probleem bij de wielophanging.

18 maart 2010: Er ontstaat onduidelijkheid over de oorzaak van de twee Prius-crashes een week eerder. Volgens Toyota, dat data onderzocht uit de 'zwarte doos' van de Prius'en, werkten de remmen wel naar behoren. Ook de bevindingen van de NHTSA lijken de claim van Toyota te ondersteunen. Volgens de politie in New York en Californië is het echter nog te vroeg om te twijfelen aan het verhaal van de Prius-eigenaren.

17 april 2010: Toyota roept in Canada en de Verenigde Staten in totaal 870.000 auto's van het type Sienna terug, omdat het reservewiel los kan raken.

19 april 2010: De NHTSA legt Toyota een recordboete op van bijna 16,4 miljoen dollar door problemen met gaspedalen. "Door veiligheidsproblemen niet te melden, terwijl dat wettelijk wel vereist is, heeft Toyota consumenten in gevaar gebracht", aldus de organisatie. De autoproducent, geeft echter niet toe dat het al maanden van de defecten wist. Daarmee beschermt het zich tegen eventuele schadeclaims.

20 april 2010: Wegens stabiliteitsproblemen worden wereldwijd in totaal 34.000 terreinwagens van de types Lexus GX 460 en Land Cruiser Prado terug naar de garage geroepen. De SUV, vooral verkocht in de VS en Saudi-Arabië, zou bij hoge snelheid de neiging hebben om te kantelen.