Wij Nederlanders hebben er een handje van: hebberigheid. Of het nu gaat om elektronica, felgele boxers, voetbalplaatjes of gratis pakjes soep: we storten ons graag in de meute om te grabbelen en graaien en met een volle tas en gelukzalige glimlach weer huiswaarts te keren. En daar weet ondernemend Nederland goed op in te spelen!

Een van mijn vrienden zit aan de eettafel ijverig voetbalplaatjes in het voetbalplaatjesboek van een bekende grootgrutter te plakken. Zijn zoontje van vier zit ernaast, met rode konen van de opwinding. Mijn vriend en zijn vrouw behoren ook tot die vele Nederlandse papa’s en mama’s, die de omzet van de grootgrutter tot grote hoogte wist te stuwen, dankzij het voetbalplaatjesfenomeen.

Ouders die – naarstig hoofdrekenend – toch nog wat extra’s in het winkelwagentje kieperen, zodat ze een extra pakje voetbalplaatjes meekrijgen van de caissière voor hun hebberige kroost. Klieken kinderen voor de deur, bedelend om de plaatjes, en speciale ruilmiddagen: de voetbalkoorts heeft weer toegeslagen. Knap dat je als ondernemer zo’n hebberigheid weet te creëren, zeker als je dat ook al is gelukt met Smurfen en Wuppies. Laten we eerlijk zijn, nou niet echt waardevolle items.

Graaiende fashionistas

Fashionistas laten zich zo af en toe ook niet onbetuigd. Ze verdringen zich ’s ochtends vroeg bij de ingang van een Zweedse modeketen, om zo’n hip en felbegeerd topje van die ene topdesigner in de wacht te slepen.

Ze rennen op stilettohakken de winkel binnen, graaien in de rekken, en dringen dan met armenvol kleding in de overvolle paskamers. Of rekenen gewoon alles ijskoud af – ondanks de verhitte wangen –  en retourneren later wat toch – sorry - niet paste.

Felgele boxers

Of neem nou het oer-Hollandse en oerdegelijke Zeeman, dat nou niet bekend staat om zijn überhipgehalte. Toch wist het merk via internet een hype te creëren, dankzij de slimme inzet van ‘buzz’op Hyves en Twitter.

Meer dan 40.000 felgele boxers werden via de website besteld en piepen nu – als een antimode statement - boven de laaghangende broeken uit. Want gratis (en inmiddels zo goed als uitverkocht).

Kwijlende mannen

Ook mannen kunnen er wat van. Neem de actie onlangs van een keten van consumentenelektronica, dat LCD tv’s, plasma tv’s en andere gadgets zonder BTW aanbood. Vol verbazing sloeg ik – toevallige passant - het geheel gade.

Om binnen te komen, moest je al minimaal een kwartier in de rij staan, te midden van veelal wat nerveus en ongeduldig drentelende mannen. Als je je slag binnen geslagen had, kon je je borst nat maken, want de rij om af te rekenen kronkelde zich door de gehele winkel in, langs inmiddels veel lege pallets.

Ik zou zelf denken: “Ik ben toch niet gek om zo lang in die rij te gaan staan?” Maar een grote meute stond nog net niet kwijlend op hun beurt te wachten. Om daarna intens gelukkig met grote dozen het pand weer te verlaten.

Huisvrouwengekte

Een gemiddeld dagje aan de nog steeds immens populaire Huishoudbeurs is goed voor maar liefst 7,5 kilo aan gratis gadgets, proefverpakkingen, folders en andere spulletjes, zo bleek onlangs uit onderzoek.

Pakjes soep, potjes saus, een probeerverpakking shampoo, schuursponsjes: hoe meer hoe beter. De recordhoudster: een dame die maar liefst een imposante 18 kilo (!) had verzameld. Wil je als ondernemer op de hebberigheid inspelen, dan kun je dus maar beter genoeg voorraad meenemen naar zo’n evenement...

Dolle dwaas

Ik zie nog de verbijstering van een van de verkopers, jong en onschuldig in een vrolijk geel shirtje, die net een lading zijden rozen wou aanvullen tijdens de Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf.

Hij werd bijna besprongen door een clubje dames, die normaal gesproken keurig in het chique winkelhuis winkelen, maar zich nu te buiten gingen aan ordinair grabbelen en graaien. Datzelfde grabbelen en graaien zie je tijdens acties als prijzencircussen, vlaggetjesdagen, plundra-weken et cetera.

Wij Nederlanders zijn gek op gratis, korting en heel voordeel, en horen er graag bij. Hollandse hebberigheid ten top dus. Doe daar je voordeel mee als ondernemer, en speel daarop in!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie, directeur van de Beauty Media Group en uitgever/hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl.