ZAANDAM - Albert Heijn begint een nieuwe campagne om klanten te wijzen op diverse prijsverlagingen in de supermarkt. Met advertenties in de landelijke dagbladen laat de grootgrutter weten elke week prijzen te verlagen.

De prijsverlagingen staan los van de wekelijkse aanbiedingen, laat een woordvoerster donderdag weten.

Prijzen verlagen deed Albert Heijn al langer, maar het was niet altijd even zichtbaar voor de consument, zegt de woordvoerster. De komende weken gaat de supermarkt daarom via een mediaoffensief het signaal afgeven dat Albert Heijn ''nog steeds op de prijs let''.

Prijsverlagingen

Verder gaat de super in alle filialen lijstjes verspreiden met de twintig scherpst afgeprijsde producten. Ook zet AH alle prijsverlagingen op de website. Daarnaast blijft de marktleider klanten lokken met de wekelijkse aanbiedingen voor steeds wisselende producten.

Andere supermarkten blijven echter niet achter. Aldi pakte donderdag stevig uit met een paginagrote advertentie in een landelijk dagblad over nieuwe prijsverlagingen. De prijsvechter claimt dat nu al meer dan honderd artikelen blijvend goedkoper zijn.

Supermarktwereld

Merkenstrateeg Paul Moers van PM.SMS is niet verbaasd. ''De felle groei in de supermarktwereld is voorbij'', stelt hij vast. In 2009 tekende zich al een stagnatie af met een omzetgroei van 1,8 procent.

''Trek je daar de inflatie vanaf dan hou je niks over.'' Voor dit jaar zal de groei naar verwachting tussen de 1 en 2 procent uitkomen. ''Extreem laag, als je bedenkt dat de supermarkten in 2008 nog een 6 procent hogere omzet hadden.''

C1000

De enige manier voor supermarkten om nog te groeien is om elkaar marktaandeel af te pakken. Alle supermarkten gaan nu het gevecht aan, de prijzenslag gaat hard tegen hard, ziet Moers. ''Het begon met C1000 die in december al met z'n euroweken begon. Om in de feestweken te gaan discounten is op z'n minst opmerkelijk.''

Maar Albert Heijn wil het volgens Moers ook concurrent Jumbo zo moeilijk mogelijk maken. De laatste staat voor een omvangrijke ombouwoperatie van de overgenomen Super de Boer-winkels. Door de marges krap te houden, hoopt AH deze operatie te kunnen vertragen, veronderstelt Moers.