Social networks als LinkedIn, Hyves, Facebook en ga zo maar door, worden steeds populairder. Miljoenen mensen maken er gebruik van, zowel zakelijk als privé. Maar in veel gevallen regeert de nonchalance en vergeet men de privacy settings. Resultaat: de wereld leest mee!

Door Luc Molenaar | ASI Consulting

Dat dit in sommige gevallen slecht kan uitpakken, getuigd het volgende voorbeeld. Wie heeft niet gehoord van de sollicitant die op Hyves diverse compromitterende barfoto’s had gezet en solliciteerde bij een bank in Nederland.

Foto's

De bank had natuurlijk even gegoogled en die foto’s gezien. Officieel is dit nooit als reden aangewezen voor het niet aannemen van deze persoon (en wellicht ook juridisch niet haalbaar) maar de baan heeft hij nooit gekregen. Van een neef die bij deze bank werkte, hoorde hij dat ze de foto’s hadden gezien.

Een duidelijke tip hier is dus: doe wat met die privacy-instellingen want die zijn er niet voor niets! Iedereen wordt gegoogeld. En verder: internet vergeet niet. Wat er ooit ergens op stond, blijft staan.

Forum

Zo vulde ik ooit in de jaren negentig iets in op een forum dat nog steeds zo nu en dan naar boven komt. De website bestaat al lang niet meer, maar mijn tekst blijft ergens in de ‘cache’ hangen. Gelukkig voor mij niet echt schadelijk, maar het had zoveel erger kunnen zijn.

Politici worden er steeds beter in. Twitter is een vereiste en andere sociale netwerken (met name Hyves en Facebook) zijn er om volgers te krijgen (lees: kiezers) en ermee in discussie te gaan. Hier wordt dus meer strategisch gedacht. Iets dat eigenlijk iedereen zou moeten doen.

Vraag je zelf de volgende dingen eens af:
1. Als ik word gegoogled, wat valt er te zien?
2. Wat zou ik willen dat men maximaal zou mogen zien, rekening houdend met mijn baan, familie, etc.?
3. Wat geven mijn privacy-instellingen precies weer?
4. En bij ‘vrienden en ont-vrienden’: met wie wil ik geassocieerd worden en wie niet?
5. Welke boodschap geef ik aan de wereld via Twitter, LinkedIn, etc.?
6. Wat is de impact van deze boodschap?

Een simpele checklist en het kan veel leed(vermaak) voorkomen.

Bedrijven zien ook steeds meer de kansen van deze media, maar veel zijn nog afwachtend en zien het meer als iets voor de medewerker, c.q. de consument. Het valt maar te bezien of dit een goede aanname is. Kijk naar de politici. Kan een bedrijf niet op eenzelfde manier een communicatieproces opstarten? Het kost niet veel en het bereik is aanzienlijk.

Managen

De 'social media-manager' is geboren en zal een belangrijke functie worden die onder de afdeling bedrijfscommunicatie of marketing komt te hangen. Als een bedrijf niet snel inspringt op deze beweging, is de kans groot dat een ander het voor hem doet. Immers, iedereen kan een bedrijfsprofiel maken van het bedrijf waar hij werkt.

Het zou voor het bedrijf beter zijn als deze uiting kan worden gecontroleerd en beheert. Dan heb je er tenminste nog wat grip op.

Reacties

Het beinvloeden van reacties is niet mogelijk. Of toch wel? Er zijn diverse studies die aantonen dat reacties op fora en sociale media wel degelijk te zijn beïnvloeden. Een aantal bedrijven geven gratis spullen weg. En die willen we meestal wel. En de tests hebben aangetoond dat dit in eerste instantie leidt tot positieve reacties.

Andere bedrijven gaan wat verder en gebruiken het medium om reacties op te roepen over het product of bedrijf. Deze laatste categorie heeft altijd eigen ‘ghost bezoekers’ die namens het bedrijf positieve dingen roepen. Voor elke negatieve reactie, volgen twee positieve reacties.

Hoe dan ook, bedrijven moeten dit managen en wel nu. De consument wordt steeds alerter maar bedrijven lopen nog een beetje achter en hanteren nog veel de not-for-me-strategie.