AMSTERDAM - Japanse onderzoekers hebben de technologie uit de film 'Minority Report' een stap dichterbij gebracht. Technologiebedrijf NEC heeft een digitaal billboard ontworpen dat de consument persoonlijk aanspreekt aan de hand van demografische kenmerken.

De reclameborden hebben ingebouwde camera’s, die bij het voorbijgaan van de potentiële koper onmiddellijk leeftijd en geslacht herkennen. Vervolgens wordt een product aangeboden dat mogelijk aansluit bij de wensen van iemand met de gesignaleerde demografische kenmerken. Hoe langer iemand voor de camera staat, hoe exacter de gegevens die de computer herkent.

De nieuwe technologie biedt adverteerders de mogelijkheid om doelgerichter te adverteren en passende campagnes te bedenken. Critici vrezen voor de privacybescherming van consumenten. NEC spreekt deze klacht tegen; de personen blijven anoniem en gezichten worden onmiddellijk uit de database gewist.

Test

De geavanceerde reclameborden wordt nu getest in Japan om daarna uit te breiden naar de Verenigde Staten. Wanneer de billboards voor het eerst in Europa te zien zijn is nog niet bekend.