De videoserie Spark Africa kijkt wekelijks naar de nieuwste zakelijke ontwikkelingen en innovatieve bedrijven op het Afrikaanse continent. In deze aflevering: Online winkel AfroChic hoopt dat Afrikaanse vrouwen snel gewend raken aan internetwinkelen.

Spark Africa is een initiatief van mediabureau Africa Interactive.

Ghana staat aan de vooravond van een internetrevolutie. Dit jaar komen twee nieuwe onderzeese glasvezelkabels aan land waardoor de prijs van een breedbandverbinding enorm zal dalen.

AfroChic, de eerste online kledingwinkel van het land, speelt alvast in op de verwachte explosieve groei van het aantal internetgebruikers.

Risico

De e-shop met Afrikaanse kleding richt zich op Ghanese vrouwen in de leeftijd van 18 tot 35 jaar. De oprichters hebben als doel de grootste online kledingwinkel van Afrika te worden, maar ze beseffen dat ze een risico lopen.

De markt is nog klein, binnen de doelgroep zijn in Ghana slechts zo’n 80.000 vrouwen actief op Facebook. Daar komt bij dat zij nog niet gewend zijn aan online winkelen.

Bekijk de video:

Net als AfroChic verwacht ook het Ghanese IT-bedrijf Explainer DC veel baat te hebben bij een snellere en goedkopere verbinding. Momenteel betaald de onderneming 1000 dollar per maand voor een breedband connectie die maar 10 procent zo snel is als in de gemiddelde Nederlandse verbinding.

Vanwege de toekomstige lagere prijs verwacht de Nederlandse directeur Thomas Hess een toenemende vraag naar online diensten vanuit de Ghanese markt.

Internationaal

De belangrijkste reden van het trage en dure verbinding is dat het overgrote deel van het internetverkeer internationaal is aangezien de meeste websites in Europa of de VS worden gehost. Daarnaast is de capaciteit van de huidige SAT-3 kabel (360 gigabit) van monopolist Vodafone lang niet voldoende voor de groeiende vraag. Ter vergelijking: in Nederland is 90 procent van het internetverkeer locaal.

De nieuwe Glo-1 (640 gigabit) en MainOne (1920 gigabit) kabels zullen de capaciteit van de huidige verbinding naar verwachting met meer dan 70 keer vergroten en eind 2011 zullen de prijzen gehalveerd zijn.

Bekijk alle afleveringen uit deze serie