AMSTERDAM - iDeal probeert zijn systeem te exporteren naar andere Europese landen. Ook Thuiswinkel.org maakt zich sterk voor de betaalmethode. Maar de organisaties erkennen dat hun lobby nog geen succes heeft.

Piet Mallekoote, directeur van iDeal-eigenaar Currence, geeft het op het Online Betaalcongres in Utrecht grif toe: bij banken in andere landen is nog weinig interesse om iets te doen met iDeal.

Als redenen voert hij aan: desinteresse in Europese landen waar e-commerce minder bloeit en de financiële crisis, waardoor investeringen in nieuwe betaalmethoden op een laag pitje staat.

Duwen

iDeal probeert al jaren andere Europese landen warm te maken voor een gezamenlijke online betaalmethode. Tot nu toe zonder veel succes. "Maar we blijven duwen", zegt Mallekoote strijdbaar. Ook wordt er gepraat over interoperabiliteit met vergelijkbare systemen in het buitenland, zoals Giropay in Duitsland en EPS in Oostenrijk.

Ook Thuiswinkel.org, dat ooit namens webwinkels lobbyde voor de totstandkoming van iDeal, vindt dat iDeal navolging moet krijgen in Europa. Met een Europese standaard in online betalingen zou je overal in Europa in dezelfde omgeving kunnen betalen.

Investeren

Mallekoote vindt het gevaarlijk dat banken in andere landen niet bezig zijn met een gezamenlijk betalingssysteem. "Ik vind dat je in deze barre tijden juist moet investeren in behoeftes uit de markt. Doordat banken niks doen springen niet-banken de markt in zoals e-wallets [PayPal, red.]."

Ondertussen draait iDeal In Nederland uitstekend. In januari werden 5 miljoen transacties gedaan met het systeem. Sinds oktober zijn de ASN Bank, de Friesland Bank en de SNS Regio Bank aangesloten op iDeal.