DEN HAAG - Telecomtoezichthouder Opta gaat zware overtredingen harder bestraffen. Ook kunnen bedrijven die herhaaldelijk in de fout gaan, rekenen op forse boetes. Dat zei Optavoorzitter Chris Fonteijn donderdag tijdens de presentatie van de nieuwe speerpunten voor 2010.

Nu krijgen bedrijven die voor een tweede keer de fout in gaan al een iets zwaardere boete. De Opta wil de boete standaard verdubbelen. De zwaardere maatregelen moeten een afschrikkende werking hebben. Het doel van de Opta is om bedrijven ervan te doordringen dat het vanzelfsprekend is de regels na te leven.

Een woordvoerster van de Opta noemt als voorbeeld KPN. Het telecomconcern ging al vaker de fout in met het aanbieden van ongeoorloofde kortingen aan zakelijke klanten. Als het bedrijf in de toekomst deze fout nog eens begaat, staat daar een zwaardere boete tegenover

Spam

De Opta heeft ook verspreiders van spammails op het oog. Als de toezichthouder zo'n overtreder na een eerste boete nog eens in de kraag vat, kan deze een straf verwachten die tweemaal zo hoog is als normaal.

Dit jaar heeft de Opta ook innovatie hoog in het vaandel staan. Zo wil de toezichthouder de aanleg van supersnelle breedbandnetwerken bevorderen.

Telecom

De afgelopen tijd heeft de Opta samen met aanbieders van telecomproducten afspraken gemaakt over tarieven voor nieuwe netwerken.

''Als een investeerder, zoals KPN, een nieuw breedbandnetwerk wil aanleggen, dan is het noodzakelijk dat hij van tevoren weet wat zo'n investering oplevert'', aldus de woordvoerster. ''Dat was voorheen niet het geval, nu wel.''