BILLUND - De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft een goed jaar achter de rug. Het bedrijf, bekend van de plastic bouwsteentjes, zag de winst met meer dan 60 procent toenemen. De omzet steeg 22 procent.

De groei werd bereikt op een wereldwijd stagnerende speelgoedmarkt, zo maakte het familiebedrijf donderdag bekend. Op Engelstalige markten verkochten de Legoproducten het best. In Europa en grote delen van Azië steeg de verkoop ,,aanzienlijk''.

De nettowinst kwam uit op 2,2 miljard kroon (296 miljoen euro), de omzet bereikte een niveau van bijna 11,7 miljard kroon (1,57 miljard euro).

Productie

Lego breidde vorig jaar zijn productiecapaciteit fors uit. Dit gebeurde vooral in Mexico, Tsjechië en Hongarije, waar de lonen lager zijn dan in Denemarken.

Lego begaf zich ook voor het eerst op het terrein van gezelschapsspellen, in Groot-Brittannië en de Duitstalige markten. Dit jaar komen Noord-Amerika en de rest van Europa aan de beurt.