AMSTERDAM - Moderne auto's zijn al erg zuinig, dus je moet vooral de bestuurder beïnvloeden. Dat is de filosofie van het Amerikaans-Israëlische techbedrijf GreenRoad, dat sinds kort gefinancierd wordt door onder andere Al Gore en Richard Branson.

GreenRoad heeft een systeem ontwikkeld dat elke voertuigmanoeuvre registreert, analyseert en vervolgens online zet. Europees directeur Aidan Rowsome claimt dat de techniek tot 10 procent brandstofbesparing kan opleveren.

"De nieuwe BMW 5 serie is zo zuinig, daar kun je op technisch gebied weinig meer aan verbeteren", zegt hij. "De bestuurder zelf is de laatste variabele factor." Het bedrijf is nog niet actief in Nederland, maar "het wordt een belangrijke markt voor ons". Hij wil nog geen datum wil geven voor een eventuele Nederlandse uitrol.

Ongelukken

In de VS, Groot-Brittannië en sinds kort Duitsland voorziet GreenRoad bij aantal bedrijven enkele duizenden voertuigen van zijn software. Per auto, vrachtwagen of bus moet er zo'n 330 dollar per jaar betaald worden. Het systeem moet, behalve het benzineverbruik, ook de kosten van ongelukken met 50 procent terugbrengen, zo claimt het bedrijf.

En dat met behulp van een kastje met drie led-lampjes (groen, oranje, rood) dat de bestuurder met behulp van GPS, Google maps en een zwaartekrachtmeter attendeert op onveilig en brandstofverslindend rijgedrag. Alle rijgegevens zijn in te zien op een persoonlijke website, waardoor ook werkgevers kunnen zien wie er te hard rijdt.

Gore

GreenRoad wist zich in de kijker te spelen van enkele bekende ondernemers die maar al te graag inhaken op de 'groene' economie. Het bedrijf, dat werd bedacht en ontwikkeld in Israël, verhuisde grotendeels naar de VS en kreeg vorige week een financiële injectie van 10 miljoen dollar uit het investeringsfonds van Al Gore. Ook de Brit Richard Branson (Virgin Green Fund) investeerde een deel van zijn fortuin.

Het bedrijf verwerkt dagelijks 'terrabytes aan gegevens' van aangesloten bedrijven. Die informatie is eigendom van de klant, benadrukt Rowsome, maar kan na toestemming worden gebruikt om bijvoorbeeld lokale overheden inzicht te geven in rijgedrag.

Belonen

Sommige bedrijven die het systeem gebruiken belonen de best presterende chauffeurs, zegt Rowsome. "Ongeveer tien procent van de chauffeurs heeft moeite om zich aan de norm te houden. Die kunnen met de resultaten gericht worden benaderd door hun baas."

Daarnaast kan 'goed' rijden geld opleveren: In Groot-Brittannië geven twee verzekeraars korting op klanten die het systeem gebruiken.

ANWB

De ANWB zegt in een reactie dat er voor wagenparkbeheerders al heel veel systemen zijn om vervoersbewegingen in de gaten te houden. "Voor de particuliere rijders moet er een voordeel zijn om een kastje in de auto te willen hebben. Dan is het aan de autobezitter zelf of hij daarop in wil gaan", zegt een woordvoerder.

In het goederenvervoer zijn er volgens hem ook al voldoende technieken die het rijgedrag monitoren.