Michiel Frackers bezoekt internetondernemers in Silicon Valley. In deze aflevering: Google en Facebook moeten hard werken aan hun reputatie op het gebied van privacy, omdat consumenten voorzichtiger worden met het vertrouwen van internetbedrijven.

Dat zegt de Amerikaanse topadvocaat Andrew Bridges. Hij verdedigde ooit succesvol de fabrikant van de eerste MP3-speler, waarna het digitale downloadtijdperk intrad.

Bridges geldt als een genie op het gebied van auteursrecht en intellectueel eigendom en kan daarom bedrijven als Google tot zijn cliëntèle rekenen.

Muziek

De televisie- en filmindustrie zullen volgens Bridges niet hetzelfde lot ondergaan als de muziekindustrie. De muziekindustrie, zegt hij, wordt vooral geremd door bange en inhalige managers.

Maar zal Hollywood floreren in het digitale tijdperk mits het open staat voor nieuwe exploitatievormen, zoals het succes van Apple met iTunes.

Keuze

Facebook, Yahoo en Google onder druk? Consumenten moeten volgens Bridges nauwkeuriger volgen hoe de grootste internetbedrijven hun privacy-bepalingen aanpassen, omdat dat volgens hem vaker gebeurt dan algemeen wordt veronderstelt.

Hij verwacht dat mensen uiteindelijk voor de keuze worden gesteld of het voordeel dat ze behalen uit bepaalde diensten, zoals Google en Facebook, opweegt tegen het opgeven van hun privacy.

Maar Bridges vermoedt dat mensen gemak en service zullen verkiezen boven behoud van privacy, net zoals bij de klantenkaart in de supermarkt.

Elke dinsdag vanaf 10 uur: True Tuesdays. Gepresenteerd door Michiel Frackers, ondermeer mede- oprichter van Planet Internet en 925 en aandeelhouder in Flabber. Camera en montage: Godfried de Vries.

Eerdere afleveringen:
Aflevering 1, Janpieter Scheerder over Silicon Valley: Nederland heeft veel talent, maar weinig geduld'.
Aflevering 2, Daniel Brusilovsky over jongeren: 'Tienerondernemer in opspraak'
Aflevering 3, Mark Berstein (ex-topman CNN) over nieuws: 'We kiezen onze eigen media'
Aflevering 4, Mike Gifford over hardware: 'Microsoft wint van Apple'