Afgelopen december heb ik ontslag genomen bij mijn toenmalige werkgever, om het zekere werknemersleven in te ruilen voor een onzeker ondernemersbestaan.

Met de verregaande professionalisering van het bedrijf waar ik werkte, waren ik en mijn medeadviseurs inmiddels sowieso zelfstandig ondernemers geworden dus deze stap lag voor mij voor de hand.

Ik ben organisatieadviseur met een voorliefde voor ICT en het leek mij niet onverstandig om dit vak te blijven beoefenen, aangezien ik er lol in had en klanten tevreden over me waren. Dus toen mijn opzegtermijn afliep op 1 februari, nam ik fier de afrit 'zelfstandigheid' en toog opgewekt aan het werk.

Onderschat

We zijn nu welgeteld een maand verder en na het versturen van mijn eerste facturen (leuk!) zit ik met een wijntje na te mijmeren over mijn eerste maand als ondernemer. Laat ik beginnen met het positieve: het werk is nog steeds leuk en mijn klanten zijn nog steeds tevreden.

En ook al is het natuurlijk nog veel te vroeg om definitieve conclusies te trekken, het is me enorm tegengevallen hoeveel tijd en moeite ik heb moeten steken in allerlei administratieve zaken die in mijn ogen niks bijdragen aan het ondernemen zelf.

Naïef

Toen ik begon met mijn eigen bedrijfje dacht ik alles geregeld te hebben. Een tikkeltje naïef dat ik dacht met mijn BV-tje, wat visitekaartjes, een telefoon, en een handvol klanten aan de slag te kunnen. Inmiddels weet ik beter. Er zijn zo verschrikkelijk veel zaken die in de eerste maand van je ondernemersbestaan op je afkomen, dat je de werkweek rustig kunt verdubbelen.

Een bloemlezing van de zaken die ik in de afgelopen maand heb moeten regelen: een arbeidsongeschiktheidsverzekering, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, een kilometerregistratie, een urenregistratie, een loonadministratie, een gekoppeld factuur-, offerte- en contractsysteem, briefpapier, enveloppen, een boekhoudpakket, aangifte van BTW, vennootschapsbelasting, loonbelasting, regelen van DGA pensioen, non-disclosure agreements, een website, mediarechten(!), aansluiten bij een beroepsvereniging, opstellen van algemene voorwaarden, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts…

Weg met regels!

In mijn werknemersroutine heb ik altijd met enige verwondering geluisterd naar ondernemers die klaagden over de administratieve lastendruk, omdat ik ervan overtuigd was dat het wel meeviel en dat “het er nou eenmaal bij hoort”. En ik merk dat ik nog steeds stilletjes verwacht dat het mee gaat vallen als ik eenmaal soepel draai.

Toegegeven, niet alle mijn administratieve werk komt voort uit wet- en regelgeving, maar wel veel. Ik hoop dan ook vurig dat het wieden in de regels en het verminderen van de administratieve lastendruk weer een prominente rol gaat spelen in het politieke debat. Ik kan je alvast verklappen dat mijn stem gaat naar die partij die het vurigst te zwaard trekt tegen overbodige regeldruk!

Heb ik daarmee heimwee naar het gepamperde werknemersbestaan? Niet echt. Ik heb het prima naar mijn zin en ik geniet echt van de vrijheid die het biedt. Maar voor diegenen die overwegen om een onderneming op te richten: hou er rekening mee dat ondernemen verschrikkelijk leuk is, mits je bereid bent om -zeker in het begin- heel hard te werken!

Robert Mekking is zelfstandig adviseur in de de e-overheid en expert op het gebied van het Zaakgericht Werken. Voor meer informatie: www.zaakgerichtwerken.com of volg Robert op www.twitter.com/robertmekking.