Nederland boordevol e-commerce keurmerken

AMSTERDAM - De laatste jaren is er een wildgroei aan keurmerken in de e-commerce-sector. Kleine webwinkels vinden Thuiswinkel Waarborg te duur en gaan puur op prijs voor alternatieven.

Veel kleine webwinkels lopen op tegen de soms hoge kosten van vereniging Thuiswinkel.org. Een lidmaatschap kost tussen de 150 en 29.000 euro per jaar, afhankelijk van de omzet van de webwinkel. Daarnaast dient de webwinkel 390 euro per jaar te betalen voor certificering, wanneer gecontroleerd wordt of de webwinkel de relevante wet- en regelgeving, de algemene voorwaarden en de gedragscodes van de vereniging naleven.

De hoge kosten waren voor George Ekkelenkamp in 2006 de reden om het keurmerk Safe 2 Shop op te richten. "Vanuit mijn werk als webshopbouwer hoorde ik vaak van webwinkels dat Thuiswinkel.org zo duur was. Daarom besloot ik zelf te beginnen." Het keurmerk van Safe 2 Shop kost 59 euro per jaar. Ekkelenkamp keurt zijn leden ieder jaar. Een aantal keer per jaar besluit hij bij een webwinkel het Safe 2 Shop-keurmerk af te pakken, als dat lid slecht presteert.
 

Betrouwbaarheid

Het staat webwinkels vrij een keurmerk te kiezen, wat tot een wildgroei aan keurmerken heeft geleid. Naast Safe 2 Shop kunnen webwinkels onder meer kiezen uit MKBok, Qshops, Digikeur, MKBkeurmerk, Friendly webshop en ICTwaarborg. Hoe betrouwbaar ze zijn, is onduidelijk. Slechts twee keurkerken zijn getoetst door de Raad van Accreditatie: Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. De Raad voor Accreditatie kijkt of een keurmerkeigenaar onafhankelijk en deskundig is.

Safe 2 Shop hoeft zo'n accreditatie van de Raad niet, stelt oprichter Ekkelenkamp. "Ik heb wel eens geïnformeerd, maar het is te duur om je te laten toetsen. Bovendien zou ik met een accreditatie mijn opdrachtgevers als webshopbouwer niet meer mogen benaderen voor keurmerken." Een toetsing door de Raad van Accreditatie kost 1300 euro.

Ekkelenkamp erkent dat er erg veel keurmerken voor webshops zijn. Hij kent verhalen over keurmerken die hun afspraken niet nakomen. Maar een groot probleem vindt hij het niet. "De tijd zal uitwijzen wat goede, en wat slechte keurmerken zijn."
 

Controle

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, ziet duidelijke verschillen tussen het Thuiswinkel Waarborg en de talloze kleinere keurmerken. "Webwinkels worden bij Thuiswinkel.org streng gecontroleerd, en de voorwaarden zijn samen met de Consumentenbond ontwikkeld. Bij kleinere keurmerken is het vooral controle achteraf, nadat er een klacht is ingediend."

Sommige kleine keurmerken hebben inmiddels meer leden dan Thuiswinkel.org. Het keurmerk van de Stichting MKB en Internet telt naar eigen zeggen meer dan 1200 leden. Meer dan Thuiswinkel.org, dat 1000 leden heeft. Wel is het Thuiswinkel Waarborg het gangbare keurmerk voor de grote e-commercespelers in Nederland, terwijl de kleine webwinkels een goedkoper keurmerk kiezen.

Volgens Molenaar is er weinig te doen aan de grote hoeveelheid keurmerken. "Iedereen kan nu een keurmerk beginnen. Als een partij niet bereid is het geld te betalen van een bonafide keurmerk, maken ze er zelf eentje die goedkoper is. Maar je kunt je afvragen of de klant daar bij gediend is."


EU-keurmerk

Thuiswinkel.org praat met organisaties uit andere EU-landen over een grensoverschreidend keurmerk voor webwinkels. Molenaar is positief over dat plan. Een groot, herkenbaar en bonafide keurmerk met steun van consumentenorganisaties en overheden zou in het belang van de consument zijn, zegt Molenaar.

Met een van de kleine keurmerken, Thuiswinkel Keurmerk, ligt Thuiswinkel.org in de clinch. "Zij liften mee op de naamsbekendheid van Thuiswinkel.org", zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. "We willen zorgen dat er geen misbruik van ons merkenrecht wordt gemaakt." Thuiswinkel Keurmerk wil niet inhoudelijk reageren op deze klacht, maar bevestigt dat hij gesommeerd is door Thuiswinkel.org.

Misbruik

Ook Webshop Keurmerk zit in de maag met Thuiswinkel Keurmerk en andere alternatieve keurmerken. "De Stichting Webshop Keurmerk heeft niets te maken met 'Thuiswinkel keurmerk', 'Webkeurmerknederland', 'Veiligewebshop', 'Stichting MKB en Internet' en 'mkbOK'. Er zijn helaas tal van internetsites die misbruik maken van de naam Webshop Keurmerk (zoals mkbOK) en/of het logo van Webshop Keurmerk trachten te imiteren", schrijft Webshop Keurmerk.

Uit een enquête van Vergelijk.nl uit eind 2008 blijkt dat 46 procent van de 1425 ondervraagde internetconsumenten het Thuiswinkel Keurmerk kent. Dat is meer dan geldt voor Webshop Keurmerk zelf, hoewel die partij veel en veel meer leden heeft en dus op meer webwinkels gevoerd wordt.

Om kleine webwinkels te blijven bereiken heeft Thuiswinkel.org een apart keurmerk in het leven geroepen. Beginnende webwinkels kunnen voor 150 euro per jaar aspirant-lid van Thuiswinkel.org worden.

"Jonge webwinkels kunnen vaak nog geen financiële rapportages overleggen, maar kunnen wel voldoen aan andere waarborgen. Ze mogen maximaal 2 jaar aspirant zijn, daarna moeten ze een normaal lidmaatschap nemen", vertelt Jongen van Thuiswinkel.org.

NUwerk

Tip de redactie