Google lijkt steeds meer op Microsoft

Buzz, Google's antwoord op Twitter en Facebook, heeft het bedrijf een storm van protest opgeleverd. Het gedrag van Google lijkt steeds meer op dat van Microsoft.

Door Fred Huibers | Het Haags Effektenkantoor

De basis van het succes van Google is het advertentiemodel. Met groot succes heeft Google haar dominantie op de markt voor zoekmachines weten te benutten door zich te laten betalen voor gesponsorde zoekresultaten.

Bedrijven hebben veel geld over om bovenaan te staan bij een zoekopdracht die potentiële klanten in Google intikken. Google is vooral dominant in Europa, en in het bijzonder in Nederland. Volgens de laatste gegevens van ComScore van januari 2010 wordt 59,2 procent van alle zoekopdrachten in de Europese landen uitgevoerd door Google.

Monopolie

Google gaat zich steeds meer gedragen als een monopolist. Het bedrijf rekent aanzienlijk hogere tarieven dan de concurrentie en steeds vaker lijkt de onderneming weinig rekening te houden met de wensen van haar klanten.

Het meest recente voorbeeld is de wijze waarop Google de achterstand ten opzichte van de social media Twitter en Facebook tracht in te halen. Als een gebruiker van Gmail klikte op Buzz, dan werden de e-mail adressen die regelmatig gebruikt werden meteen zijn openbare lijst van vrienden in Buzz.

Minnaars

Dat heeft veel problemen opgeleverd met mensen die in het geheim mailden met bijvoorbeeld minnaars en psychiaters. Het lijkt er sterk op dat Google dit, gemotiveerd om maar snel marktaandeel te winnen in social media, willens en wetens ten koste van de privacy van haar klanten heeft gedaan.

De verdediging van Google dat het bedrijf echt niet anders kan en dat het via "learning by doing" producten ontwikkelt, klinkt als een slappe smoes.

Microsoft

Het Amerikaanse Microsoft heeft in het verleden ook gebruikgemaakt van haar dominante positie door bijvoorbeeld de browser Internet Explorer door de strot van klanten te duwen en hen geen keuze te laten om een andere browser te installeren.

Ook heeft Microsoft geprobeerd om een dominante positie te veroveren voor software die applicaties op mobiele telefoons aanstuurt. Google vertoont steeds meer hetzelfde gedrag. Met de nodige bravoure kondigde Google deze week aan dat het 60.000 mobiele telefoons heeft uitgerust met haar Android-software en dat dit nog maar een begin was.

Weinigen hechten nog veel waarde aan het motto "Don't be evil" waarmee Google schermt. Het uiteindelijke doel van Google is om overal en in alle denkbare applicaties dominant te zijn. In dit streven lijkt Google steeds minder gehinderd te worden door morele dilemma's.

Fred Huibers is partner hij Het Haags Effektenkantoor

NUwerk

Tip de redactie