3D maakt voorzichtige opmars

BARCELONA - Televisiefabrikanten brengen de komende maanden hun eerste tv's op de markt die beelden in 3D kunnen weergeven. Er is heilig geloof in de kracht van de technologie, maar de consument pikt het naar verwachting langzaam op.

Samsung heeft half maart in Nederland de primeur met een 3D-tv. Marketingmanager Raymond Mesterom spreekt van ''de belangrijkste vernieuwing sinds de introductie van kleurentelevisie''. Samsung pakt het groots aan: met reclamecampagnes en displays die in winkels de technologie aan consumenten laten zien.

Impuls

De tv-markt kan een nieuwe impuls gebruiken. Vorig jaar steeg de verkoop van televisies nog wel, maar niet meer zo hard als in 2008. Bovendien werden consumenten prijsbewuster.

3D-televisie overtuigt kopers misschien om toch voor een duurder exemplaar te gaan. Een 3D-exemplaar (ook geschikt voor gewoon tv-kijken) kost al gauw 1700 euro, terwijl de gemiddelde verkoopprijs van een tv vorig jaar ruim 650 euro bedroeg.

De industrie wijst nu vooral naar het succes van de film Avatar om haar overstap te verklaren. Deze futuristische film van James Cameron trok miljoenen bezoekers naar de bioscoop, die bereid waren om met een speciale bril beelden met diepte te bekijken.

Avatar

3D is door Avatar ook het gesprek van de dag in Hollywood. Er worden echter vooral veel plannen gemaakt. Op korte termijn zullen niet op grote schaal films met driedimensionale beelden verschijnen. Zeker niet voor de thuisbioscoop.

''We willen het goed doen'', zei Danny Kaye, een topman van de Amerikaanse filmstudio 20th Century Fox deze week bij een productpresentatie van Philips in Barcelona.

Kostbaar

Het toepassen van de nieuwe technologie is een kostbare zaak. Oudere films oplappen kost een studio bijvoorbeeld al zo'n 8 miljoen dollar, om nog maar niet te spreken van het filmen van nieuwe producties in 3D. De grote studio's willen er zeker van zijn dat zij hun investering kunnen terugverdienen, aldus Wiebo Vaartjes van Philips Consumer Lifestyle.

Van alle grote tv-fabrikanten is Philips het voorzichtigst. Het concern brengt vooralsnog geen tv's uit waarin een 3D-zender is geïntegreerd. De duurdere modellen van Philips zijn 3D-ready, en kunnen met een uitbreidingsset beelden driedimensionaal weergeven.

Sony

Sony, dat de geesten vorig najaar rijp maakte door openlijk te spreken over een snelle marktintroductie van 3D-tv's, gokt zowel op tv's die 3D-ready zijn als op tv's waar de technologie geheel is ingebouwd.

Philips vindt dat consumenten zelf maar moeten bepalen of ze willen investeren in 3D. Het zal in eerste instantie vooral een markt zijn voor 'frontrunners', mensen die snel nieuwe technologie omarmen. Met 3D-ready zijn tv's er in ieder geval klaar voor, zo straalde Philips uit in Barcelona.

Markt

Mesterom van Samsung denkt dat de verkoop van 3D-televisies dit jaar tegen de 10 procent van de totale Nederlandse markt kan uitmaken. Dit is ook het aandeel dat duurdere tv's al hebben, zo zegt hij.

Massale adoptie duurt ''enkele jaren'', denkt studiobaas Kaye. ''3D begint langzaam, consumenten zullen het moeten ervaren.''

NUwerk

Tip de redactie