‘Twitter is onvermijdelijk’

AMSTERDAM – Bedrijven ontkomen niet meer aan het gebruik van Twitter. Het bedrijfsleven moet sowieso massaal aan de social media, meent e-commercedeskundige Dick Raman.

De auteur van het boek ‘Twitteren met resultaat’ en voormalig bestuursvoorzitter van het eerste beursgenoteerde internetbedrijf in Nederland, TIE Holding, vindt dat grote bedrijven nog te weinig gebruikmaken van social media. “Vooral in Nederland gaat het langzaam, ondernemingen zijn vastgeroest in de manier waarop ze zaken doen. ”

Bedrijven zijn zich nog te weinig bewust van de winst die ze met Twitter, een internetdienst waarmee gebruikers berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren, kunnen behalen. “Vooral voor marketing is het uitermate geschikt. Bovendien kunnen ondernemingen de conversatie met klanten aangaan en het gebruiken als klantenservice”, vertelt Raman vanuit de Verenigde Staten.

Ten onder

Mediagoeroe Gerd Leonhard merkte het ook al fijntjes op tijdens het festival voor innovatie PICNIC09: “In two years you're in social business or in no business." Door Raman vertaald als: “Gebruik sociale netwerken of ga ten onder.”

Een snelle rondgang langs AEX-bedrijven toont aan dat ongeveer de helft, 13 van de 25 hoofdfondsen, een Twitter-account heeft. De meeste gebruiken het om bedrijfsnieuws, vacatures en productnieuwtjes te tweeten.

Twitter kan inzicht geven in wat de markt vindt van bepaalde producten en omzetverhogend werken. Als voorbeeld noemt Raman computerbedrijf Dell, dat op Twitter een outlet-account (@DellOutlet) heeft. “Hierop tweet het concern alleen maar artikelen en weet zo oude voorraden aan de man te brengen.”

Twitterteam

Om Twitter succesvol te gebruiken, zouden bedrijven moeten beginnen een twitterteam samen te stellen. “Bij Kodak bijvoorbeeld is een hele afdeling 24 uur per dag bezig met Twitteractiviteiten.”

Absolute aanraders zijn het luisteren naar volgers, reageren, converseren en interessante tweets rondsturen. De kunst is zo creatief te zijn, dat er een twunami, oftewel een twitter-tsunami, ontstaat. “Als een tweet door zijn originaliteit eindeloos geretweet wordt, kun je zelfs het nieuws halen. Bovendien kan het je heel veel nieuwe volgers opleveren.”

Wat bedrijven vooral niet moeten doen, is hun volgers gaan vervelen. “Het is heel gemakkelijk om ondernemingen te blokken als ze bijvoorbeeld te veel reclame maken.” Voor sommige bedrijven is saaiheid op Twitter echter functioneel. “Dit geldt bijvoorbeeld voor banensites, die alleen maar vacatures tweeten.”

Tweeteronix

Zonder volgers heeft een Twitter-account weinig nut. Om bedrijven veel followers te bezorgen, heeft Raman de applicatie Tweeteronix ontwikkeld. Hiermee worden met behulp van een geautomatiseerd proces mensen met vergelijkbare interesses gevolgd en kunnen automatisch tweets worden verstuurd.

De vergelijking met Second Life, de virtuele wereld die bedrijven gouden bergen beloofde, maar nooit echt van de grond is gekomen, gaat niet op volgens Raman. “Social media passen in het dagelijks leven, terwijl Second Life daar duidelijk buiten stond. Twitter is reëel en natuurlijk en bovendien het begin van de ontwikkeling van web 3.0.”

NUwerk

Tip de redactie