AMSTERDAM - Steeds meer supermarkten doen het al: het afdekken van wandkoelingen. Albert Heijn gaat dit nu in alle winkels doen, maakte het concern donderdag bekend.

Deze maatregelen moeten bijdragen aan de ambities van de supermarktketen om in 2015 de CO2-uitstoot per vierkante meter winkelruimte met 20 procent terug te brengen.

Daartoe heeft Albert Heijn een overeenkomst ondertekend met de gemeente Amsterdam en de milieudiensten West-Holland en IJmond.

Halverwege dit jaar moeten ongeveer tweehonderd winkels voorzien zijn van deuren voor de wandkoelingen. De komende jaren moet dat steeds verder worden uitgebreid. Ook de diepvrieskisten worden afgedekt en voorzien van ledverlichting.

Kou

De maatregelen zijn niet alleen goed voor het milieu, maar beschermen klanten ook tegen de kou die uit de koelingen de winkel in komt.

De gemeente Amsterdam dringt er samen met de twee betrokken milieudiensten bij supermarkten al enige jaren op aan koelmeubelen af te dekken om zo een einde te maken aan onnodig energieverlies.

Volgens milieuwethouder Marijke Vos betekent de overeenkomst grote winst voor het milieu. Als alle Nederlandse supermarkten hiertoe overgaan, leidt dit tot een besparing die vergelijkbaar is met het jaarlijkse elektragebruik van ongeveer 17.000 woningen, liet ze weten.