Een automatiek met fruit van lokale fruittelers, dat is wat FastFruit inhoudt. De start-up kreeg onlangs groen licht om het concept neer te zetten op Rotterdam Centraal. Een stuk fruit kost 30 eurocent. Vier vragen aan oprichter Henk van Jottermerveld.

Door Idealize, platform voor innovatie

Waarom Fastfruit?
"Mijn zakenpartner Jordy en ik ergerden ons ontzettend aan het feit dat als we een stuk fruit willen kopen op het station, dat we dan een dikke euro of meer moeten neerleggen voor fruit dat niet lekker smaakt. Appelpartjes in een zakje, dat net een kwart appel beslaat, is eigenlijk te gek voor woorden. Voor hetzelfde geld of minder heb je het echte fastfood van bijvoorbeeld het stationscafetaria Smullers. Daarnaast is het halen hiervan ook nog sneller dan in de rij staan bij een AH To Go."

Hoe bedacht je dit concept?
"Gezond eten is altijd al een trend geweest, en zeker nu zie je eigenlijk veel stalletjes met vers fruit opkomen. Echter hebben wij het vrijwel niet in automatiekvorm gezien. In Amsterdam zijn er wel enkele aanwezig, maar naar onze mening relatief duur. Juist omdat we kampen met een tweestrijd van goedkope veelal vette snackfood, maar ook weer juist het gezonde eten willen promoten leek dit ons een fantastisch idee om door middel van beide werelden de sterke kanten te bundelen."

Wat is je businessmodel?
"We gaan eigenlijk twee diensten leveren. De bouw van de automatiek word mede gefinancierd door de Gemeente Rotterdam in combinatie met Het Voedingscentrum. Ook zijn er fruittelers die hun producten willen leveren voor een goede prijs. Op de verkoop van fruit via de automatiek zelf krijgt FastFruit vijf tot tien cent. Deze is nodig om de kosten te dekken.

De andere dienst die we gaan leveren is het pureren/persen van dit fruit tot een sap, welke de consument zelf kan samenstellen. De klant betaalt het fruit plus een klein bedrag extra voor de dienst. De marge op deze dienst zal onze winst zijn. Onze partners zullen zijn: fruittelers, de gemeente Rotterdam en het Voedingscentrum."

Wat zijn je eerste targets?
"Binnen een jaar willen we break-even kunnen draaien. Na dit jaar willen we gaan uitbreiden naar nieuwe stations, die momenteel in ontwikkeling zijn bij ProRail. Het realiseren van de nieuwe automatieken zal in een tijdsbestek van ongeveer vijf tot zeven jaar zijn in verband met het bouwen van deze stations."