HOOFDDORP - Reisorganisatie D-reizen gaat verder met de verkoop van reizen in de supermarkt.

Een proef in Noordwijk heeft de onderneming vertrouwen gegeven om dit jaar nog vijf zogenoemde reiskiosken in supermarkten te openen. Dit bevestigde directeur Steven van Nieuwenhuijzen zaterdag. De komende jaren worden er tientallen kiosken geopend, zo zei hij.

D-Reizen vestigt zich in supermarkten van moederorganisatie Dirk van den Broek. De reisorganisatie wil echter ook kiosken gaan openen op stations en scholen.

Locatie

''We willen op plekken zitten waar veel mensen komen, maar waar het niet interessant genoeg is om een reiswinkel te openen'', aldus Van Nieuwenhuijzen. De reiskiosk bestaat uit twee balies, heeft een omvang van ongeveer 35 vierkante meter en wordt bemand door één reisadviseur.

D-reizen heeft al 178 reiswinkels en wil uiteindelijk beschikken over tweehonderd winkels. Kiosken zijn ondersteunend, vooral voor de verkoop van reizen via internet, aldus Van Nieuwenhuijzen. ''Klanten kunnen bijvoorbeeld bij de balie betalen als ze dat niet via internet willen doen of we kunnen klanten adviseren om op internet verder naar ons reisaanbod te kijken.''

Omzet

Meer dan 50 procent van de omzet haalt D-reizen nog uit de verkoop van reizen via zijn winkels. Het internet is wel belangrijker geworden. ''Het voordeel van een kiosk is dat de kosten veel lager zijn dan bij een winkel'' aldus Van Nieuwenhuijzen.

D-reizen maakte eind vorig jaar al bekend uit kostenoverwegingen zestig arbeidsplaatsen te schrappen. Het ging daarbij vooral om banen in het management op de kantoren. Bij het bedrijf werken 1300 mensen.