RIJSWIJK - De Japanse autoproducent Toyota roept miljoenen auto's terug. In de VS gaat het om 2,3 miljoen auto's en in Europa om nog eens twee miljoen stuks. Het is niet voor het eerst dat miljoenen auto's terug moeten naar de fabriek, een overzicht.

- oktober 2009: de Amerikaanse autobouwer Ford moet in de VS 4,5 miljoen oudere auto's terugroepen naar de fabriek vanwege een probleem met de snelheidsmeter

- september 2009: Toyota roept in de VS 4,2 miljoen auto's terug omdat het gaspedaal achter de vloermat kan blijven hangen

- januari 2009: Toyota roept in Japan, Europa en de VS 1, 35 miljoen wagens terug vanwege problemen met de veiligheidsgordel en de uitlaat

Sensor

- december 2007: Ford roept 1,17 miljoen auto's terug omdat een sensor in de motor niet goed functioneert

- april 2005: General Motors (GM) haalt ruim 2 miljoen auto's terug vanwege veiligheidsproblemen, onder andere met de veiligheidsgordel

- maart 2005: DaimlerChrysler roept wereldwijd 1,3 miljoen Mercedessen terug om de elektronica en remmen te controleren

Achterlicht

- november 2004: 1,5 miljoen wagens van GM gaan terug naar de leverancier. Bij bijna een miljoen auto's gaat het om een beschadigd achterlicht, de rest heeft een probleem met het gaspedaal

- januari 2004: Chrysler laat 2,7 miljoen auto's terugkomen omdat zich problemen kunnen voordoen met de automatische versnellingsbak

- oktober 2003: Het Japanse Nissan haalt wereldwijd 2,56 miljoen auto's terug om een motordefect