Mocht de kilometerheffing in 2012 worden ingevoerd, dan zal ook de CO2-uitstoot inbegrepen worden in de rekening voor automobilisten.

In samenwerking met Idealize.nl, platform over innovatie

Die kosten gelden niet voor bezitters van elektrische auto’s. Er moet echter nog veel gebeuren, voordat elektrisch rijden echt aantrekkelijk wordt.

De overheid besloot twee maanden geleden dat de kilometerheffing, autobelasting op basis van het aantal gereden kilometers en de mate van CO2-uitstoot, rond 2012 ingevoerd gaat worden.

Rekeningrijden kwam deze week echter weer ter discussie te staan, nadat minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings in een interview leek te suggereren dat de mening van de ANWB-leden over deze maatregel doorslaggevend is.

Nog veel drempels

Kilometerheffing of niet, er moet nog veel gebeuren voordat dit beleid ook daadwerkelijk een positief milieu-effect heeft.

Toekomstige bezitters van elektrische auto’s hoeven op basis van rekeningrijden minder te betalen, maar hebben momenteel nog hinder van de hoge inkoopprijs en een tekort aan stroomvoorziening. Daar weegt het aantrekken van prins Maurits als promotor van elektrisch rijden niet tegen op.

Agassi’s droom spat uiteen?

Klaus Draeger, research directeur van autofabrikant BMW, schatte deze week dat in 2020 vijf à vijftien procent van de automarkt elektrisch kan zijn, inclusief hybride wagens.

Aannemelijker vindt hij het dat er in de tussentijd nog veel gesleuteld gaat worden aan het milieuvriendelijker maken van auto’s met verbrandingsmotoren. Daarmee zou Shai Agassi’s droom van complete olievrije landen bij lange na niet gehaald worden.

Duur en nog onvoldoende stroom

Het aanbod van elektrische auto’s zal in eerste instantie nog relatief duur zijn: prijzen zullen al snel rond en boven de 40.000 euro liggen. Ten tweede moet er nog een volledig netwerk van oplaadpunten opgebouwd worden.

De vraag is waar die oplaadpunten allemaal komen: bij carports, bij straatlantaarnen, bij kantoren, bij tankstations, of ergens anders in de openbare ruimte. Ook zijn EnergieNed en Netbeheer Nederland bezig met het ontwikkelen van een uniform betaalsysteem voor het opladen van je auto.

Op de autobeurs in Detroit toonde BMW echter al wel het concept van de ActiveE: een volledig elektrische stadswagen, die over vijf jaar op de markt moet komen. En zo zijn er ook fabrikanten die dit jaar elektrische wagens introduceren: in 2010 komen de Nissan Leaf, de Mitsubishi i-Miev, de Citroën C-Zero op de markt.