ARNHEM - Voordat Nederland op grote schaal aan de elektrische auto gaat, moet er een uniform systeem komen voor tanken (opladen) en betalen. Daarom gaan EnergieNed en Netbeheer Nederland een marktmodel ontwikkelen waarin dit soort zaken geregeld worden.

Dat maakten de partijen donderdag bekend. ''Denk aan iets dat vergelijkbaar is met betaalautomaten'', legt een woordvoerder uit.

Voordat mensen met hun pasjes van de verschillende aanbieders van elektriciteit hun auto kunnen opladen, moeten daar achter de schermen afspraken over gemaakt worden en een systeem worden opgetuigd.

Bankpassen

''Het moet vanaf het begin mogelijk zijn dat je met één pasje overal terecht kan'', aldus de woordvoerder. Bij bankpassen was dat in het begin niet zo.

Ook moet geregeld worden hoe de afrekening verloopt en bijvoorbeeld hoe je regelt dat mensen kunnen kiezen bij welke leverancier zij laden. Aan een uniform stopcontact wordt al gewerkt.

De energieleveranciers en netbeheerders willen ook graag weten wat voor systeem de consument het liefst zou zien. ''Wil die bijvoorbeeld een pasje van een bepaalde leverancier en dat je van die leverancier de rekening krijgt of doe je het zoals nu bij tankstations het geval is'', schetst de woordvoerder.

Oplaadpunten

In Nederland wordt nu gewerkt aan tienduizend oplaadpunten voor elektrische auto's. ''Het is een dermate relevante ontwikkeling dat we nu stappen moeten zetten. We staan nu nog in een groene wei.''

Voor de energiebranche zelf is de mogelijke opkomst van de elektrische auto ook ''een uitdaging''. Mensen zullen auto's opladen bij hun eigen huis, bij bedrijven, bij (commerciële) parkeerfaciliteiten en in openbare ruimten. ''Potentieel betekent dit opladen een extra belasting voor het elektriciteitsnet, een ander verbruikspatroon en een groei van de elektriciteitsmarkt.''

De uitkomsten van het onderzoek naar het marktmodel worden dit voorjaar al verwacht. Behalve met consumentenorganisaties en energiebedrijven zal ook worden overlegd met de autobranche.