DEN HAAG - De Consumentenautoriteit (CA) gaat zich richten op commerciële partijen die hun diensten aanbieden via netwerksites als Hyves en Facebook. De waakhond van de belangen van de consument krijgt steeds meer signalen dat daar praktijken plaatsvinden die niet helemaal in haak zijn.

Dat zei een woordvoerster van de CA donderdag naar aanleiding van de presentatie van de agenda voor dit en volgend jaar.

''De netwerksites zijn grote kanalen aan het worden waar steeds meer commerciële partijen zich op richten. Wij willen weten wat daar gebeurt'', aldus de woordvoerster.

Volgens de CA maken commerciële aanbieders dankbaar gebruik van de profielen op die sites om mensen gericht te benaderen en weten mensen die benaderd worden, vaak niet dat er een commerciële partij achter zit.

Datingsites

Ook datingsites mogen zich op een toenemende belangstelling van de autoriteit verheugen. ''Daar wordt vaak iets beloofd wat mensen vervolgens niet krijgen'', zegt de CA. ''En daar worden grote bedragen voor neergeteld.''

Zo worden mensen die op zoek zijn naar een partner gekoppeld aan mensen waarvan het profiel helemaal niet overeenkomt. ''Of er komt geen match tot stand, alhoewel dat wel beloofd wordt.''

Verkoopmethoden

Verder blijft de CA zich richten op misleidende en agressieve verkoopmethoden aan de deur en via de telefoon. Volgens de autoriteit worden ruim een miljoen Nederlanders daar jaarlijks het slachtoffer van en levert dat meer dan 200 miljoen euro schade op aan bijvoorbeeld abonnementen en diensten die worden aangesmeerd, hoewel de consument daar niet op zit te wachten.

Naar verwachting vanaf medio dit jaar krijgt de CA de bevoegdheid in te grijpen bij aanbieders van vliegtickets, als zij de prijzen niet ''transparant'' communiceren. Zodra de nieuwe wetgeving op de (stilzwijgende) verlenging van abonnementen van kracht wordt, zal de CA ook de naleving daarvan op zich nemen.