Wat een nieuws, Spyker Cars neemt Saab over. De buurtsuper koopt Albert Heijn. Heeft Victor Muller last van megalomie, grootheidswaan of is hier een zeer schrander zakenman aan het werk, iemand die ons allen versteld laat staan door zijn vermetelheid en visie ?

Door Rob Wagenaar | ASI Consulting

Met het oog van de organisatiekundige is er in elk geval iets heel bijzonders gebeurd, iets dat een organisatieadviseur waarschijnlijk nooit zou adviseren, tenzij…. En daar gaat het nu om: wat heeft de heer Muller van Spyker gezien dat anderen niet gezien hebben?

Want ogenschijnlijk kan dit niet goed aflopen. Twee autofabrikanten die allebei (al jarenlang) verlies leiden. Een uiterst moeilijke markt, waarin het voor veel fabrikanten nog steeds overleven is.

Synergie

Een zeer exclusieve, maar zeer kleine producent van sportauto’s, hoog gepositioneerd in een kleine niche gaat samen met een ruim honder keer grotere fabrikant van middenklassers. Wat zou de economische rationale kunnen zijn bij dit samengaan, welke synergie is mogelijk te halen bij deze deal, waarom zou Spyker wel lukken wat GM niet lukte?

Het zijn allemaal levensgrote vragen, waar het antwoord niet op wordt gegeven. Het lijkt op een vlucht naar voren met zeer grote risico’s.

Maar laten we eens positief fantaseren. Wat zou Victor Muller in Saab gezien kunnen hebben?
• Een prachtige oud merk heeft een waarde op zich. Ook als de overname uiteindelijk niet gaat werken, dan kan het merk altijd nog wel ergens ondergebracht worden. Er is dus verborgen waarde. Muller ziet dat renderen.
• Los van GM en weer in eigen (pseudo-Zweedse) handen blijken er onvermoede krachten in de leiding en in de mensen van Saab te schuilen. Het slim mobiliseren daarvan geeft het bedrijf onvermoede vleugels en dus weer perspectief.
• Muller heeft allang een plan B in gedachten. Deze overname is een stap om vervolgens de volgende stappen te gaan doen. Inkoop en verkoop met een marge: oer-Hollands, maar is daar wat tegen?
• Of is er toch synergie? Muller zelf zegt dat hij geinteresseerd is in de technologische kennis, in de productiefaciliteiten, in de technici en in het mondiale netwerk van 100 dealers. Spyker wordt een Saab auto?
• Of is hier gewoon een ondernemer aan het werk die iets spectaculairs kan doen in zijn leven en dat ook gewoon doet? Apres moi le deluge, na mij de zondvloed. Ik heb een kans en die grijp ik, daarna zien we wel weer.

Management

Blijft de vraag, hoe nu verder. Het kan niet zo zijn dat bij Spyker de managementcapaciteiten aanwezig zijn om een onderneming als Saab te leiden. Daar moet Spyker dus leunen op het huidige Saabmanagement. Integratie van de twee ondernemingen lijkt ook geen optie gezien de totaal verschillende producten die ze leveren.

Als Spyker serieus is en Saab wil laten renderen is er een gigantische klus te doen. Met heel veel kansen op een mislukking. Eerst maar eens de strategie tegen het licht houden, wat biedt de meeste kansen? Parallel daaraan de mensen en het management van Saab inspireren en motiveren. Ongetwijfeld bezuinigen. En tegelijkertijd aan nieuwe modellen werken.
Een unieke kans voor unieke mensen. Ik zou het wel weten.