DETROIT - Heerste vorig jaar op de internationale autoshow van Detroit een bedrukte sfeer door de gitzwarte wolken die boven de branche hingen, dit jaar is de stemming stukken opgewekter.

Met 'groene technologie' als het nieuwe marketinginstrument in de hand, proberen de grote autoproducenten de zware jaren achter zich te laten en durven ze weer voorzichtig vooruit te kijken.

''We maken een nieuwe start en we zitten in een positie om te winnen. Dat is precies wat wij gaan doen'', zei topman Mark Reuss van de Noord-Amerikaanse divisie van General Motors.

Ford
Ook bij Ford bekijken ze het weer van de zonnige kant. ''Hoewel 2009 een jaar is dat we nooit zullen vergeten, boeken we nu weer vooruitgang'', stelde bestuursvoorzitter Alan Mulally.

De Fordman had extra reden voor een feestje omdat zijn model Fusion Hybrid de titel 'Best Car of the Year' in Noord-Amerika had binnengesleept, zo had een jury van 49 Amerikaanse autojournalisten beoordeeld.

Economie
Ondanks de opgewekte stemming blijft de grote vraag voor autofabrikanten welke kant het opgaat met de Amerikaanse economie. GM, dat vorig jaar een doorstart maakte met behulp van miljarden staatssteun, verwacht dit jaar weer winst te maken. Maar die vlieger gaat volgens het autoconcern alleen op als een economische terugval uitblijft.

Tijdens editie 2010 van de North American International Auto Show (NAIAS), de belangrijkste autoshow in de Verenigde Staten, staan de schijnwerpers vooral gericht op elektrische en hybride auto's. Maar ook hippe stadsautootjes trekken de aandacht. Zelfs GM-dochter GMC, bekend van benzineslurpende SUV's en pick-up's, kwam met zo'n blits kleintje op de proppen.

Elektrisch
Consumenten die interesse hebben in een elektrische auto, zullen voorlopig nog geduld moeten hebben. Vrijwel alle getoonde vierwielers met elektro-aandrijving in Detroit zijn proefmodellen die nog lang niet rijp zijn voor productie of helemaal nooit op de markt komen.

Zo onthulde het Italiaanse Fiat een elektrisch aangedreven versie van zijn kleintje (de 500). Maar de toelichting van de Fiatzegsman zorgde voor een afknapper: ''Het is maar een uitprobeersel, we hebben geenszins plannen om dit voertuig te gaan bouwen.''

Groen
Voorlopig zijn de auto's met alternatieve aandrijving veel duurder en kleven er aan de puur elektrische variant nog veel praktische bezwaren. Het is daarom niet alleen maar 'groen' wat de klok slaat in 'Motor City'.

Volgens de grote autobouwers zullen de conventionele verbrandingsmotoren, die steeds zuiniger worden en minder C02 uitstoten, de automarkt nog vele jaren domineren. En Amerikanen houden nou eenmaal van grote auto's met veel cilinderinhoud.

Voor de liefhebbers van Amerikaanse 'muscle cars' showt Chevrolet een vernieuwde versie van zijn legendarische Camaro en presenteert Ford zijn Mustang GT met een zwaardere V8-motor. ''V-8's zijn nog steeds heel erg populair en het brandstofverbruik van 25 mijl per gallon (1 op 10,6) is indrukwekkend'', aldus een Fordwoordvoerder.