UTRECHT - NS Hispeed heeft vorig jaar een paar procent minder omzet gehaald dan in 2008. De exploitant van de hogesnelheidslijnen Fyra, ICE TGV, Eurostar en Thalys had vooral te lijden van een daling van het aantal zakelijke reizigers.

Dat zei directeur Jan-Willem Siebers dinsdag op een bijeenkomst voorafgaand aan de Vakantiebeurs in Utrecht.

Een verdubbeling van het aantal internetboekingen in twee jaar tijd en de in september begonnen hogesnelheidstrein Fyra op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam konden de terugloop niet indammen. De kaartjesverkoop gaat inmiddels voor 85 procent via e-tickets, aldus Siebers.

Fyra
NS Hispeed noemt de eerste resultaten met de Fyra ''bemoedigend''. De eerste vier maanden kende de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Rotterdam een bezettingsgraad van 19 procent. De trein rijdt nu nog maar een keer per uur, maar het is de bedoeling de frequentie verder op te voeren.

Siebers verwacht dat de bezettingsgraad dan ook omhooggaat. NS Hispeed kan dat pas doen als het nieuwe beveiligingssysteem voor de hogesnelheidslijn optimaal werkt. Momenteel kampt het systeem nog met beperkingen.

Siebers wees verder op de grote klanttevredenheid van 90 procent voor de Fyra-lijn. ''Passagiers waarderen kennelijk het comfort, de snelle verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam en ook het loungebezoek is duidelijk gestegen.'' De Fyra gaat dit jaar ook in de weekeinden rijden.

Voor dit jaar staat ook nog een verdere uitbouw van de HSL-Zuid op stapel. Verder gaat de Thalys naar Parijs tien keer per dag rijden, in plaats van de huidige frequentie van zeven keer per dag.