Staatssecretaris Heemskerk is met 30 Nederlandse ondernemingen op handelsmissie in Panama en doet daar op NUzakelijk verslag van. 'De geplande investeringen in het Kanaal bieden kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.'

Het Zuid-Amerikaanse land ambieert het commercieel, logistiek en maritiem knooppunt te worden van Latijns Amerika en heeft als een van de zeer weinige landen economische groei gekend in 2009. Dat komt natuurlijk door dat wonderbaarlijke kanaal, de kip met de gouden eieren.

De Panamese overheid investeert ook stevig in openbare werken, precies op het moment dat particuliere investeringen afnemen. Die perfecte timing was weliswaar niet gepland maar geluk moet je hebben.

Investering
We begonnen de eerste dag van de economische missie op een uitkijkpunt bij de rivier Cocoli. Vanaf deze locatie hadden we een prachtig uitzicht over het Panama-kanaal. Met verbreding van het Panama-kanaal is een totale investering van 5,25 miljard dollar. Hier hebben we uitgebreid de bestaande waterweg en de voorbereidingen voor de aanleg van de nieuwe sluizen bekeken. Daarna had ik een gesprek met de Panamese Kanaalautoriteit (ACP).

De Kanaalautoriteit van Panama is opgericht in 1999 na de overhandiging van het Kanaal van de Amerikanen aan Panama. ACP bepaalt wat er mag gebeuren aan het Panama-kanaal, oftewel zij bewaakt de kip met de gouden eieren.

Kansen
De geplande investeringen in het Kanaal bieden kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Nu al zijn er veel Nederlandse bedrijven actief in Panama. Heerema Fabrication en IV-Groep hebben in een consortium het contract voor de aanleg van het nieuwe sluizencomplex in het Panama-kanaal binnengehaald. Dit nieuwe sluizencomplex vergt een investering van 3,1 miljard dollar. Heerema en IV-Groep worden ingehuurd als onderaannemers.

Onderhandelingen
De onderhandelingen binnen het consortium zijn nog steeds in volle gang. Ik sprak met de CEO van ACP Aléman Zubieta, en zowel Heerema als IV-groep konden gelukkig aan het gesprek deelnemen. Altijd handig als je op het hoogste niveau deuren kunt openen. IV-Groep ontwerpt 16 sluisdeuren. De deuren zelf moeten worden gemaakt door Heerema Fabrication Group. Als alles volgens planning verloopt laten de sluizen op 15 augustus 2014 het eerste scheepvaartverkeer door.

Dat is precies honderd jaar nadat het eerste schip door het Panama-kanaal voer. De capaciteit van het Panama-kanaal neemt met de opening van het nieuwe sluizencomplex met ongeveer tachtig procent toe.

Bouw
's Middags brachten we een bezoek aan een van de grootste toeristische bouwprojecten van Panama Megapolis. Het Nederlandse familiebedrijf Thermaflex levert isolatieproducten voor sanitair, koeling, airconditioning. Deze isolatiematerialen zorgen voor een enorme energiebesparing.

De verbreding van het Panama-kanaal en de projecten hieromheen levert, naast de gouden eieren voor Panama zelf, het de Nederlandse bedrijven dus ook enkele goed gevulde eieren op.