Naast moedermerk Volkswagen toont ook Audi een concept-car op de NAIAS in Detroit. Het gaat om de e-Tron, een kleinere versie van de concept-car zoals we die al kennen.

De blauwe Audi e-Tron is 3,93 meter lang, dit is 33 centimeter korter dan de rode van de IAA. De e-Tron voor Detroit is 1,78 meter breed en 1,22 meter hoog. De wielbasis van de baby-e-Tron is 2,43 meter, 22 centimeter minder dan die van het rode exemplaar.

Het voordeel van de compactere dimensies is een lager gewicht. De blauwe e-Tron weegt 1.350 kilogram en is daarmee maar liefst 250 kilogram lichter dan z’n grote broer.

Accu
Het accupakket achterin legt 399 van die kilo’s in de schaal. Het pakket geeft de e-Tron een actieradius van 250 kilometer. De gewichtsverdeling voor:achter is 40:60.

De kleur en de dimensies mogen dan anders zijn, de Amerikaanse e-Tron is nog steeds een elektrische auto. Hij is minder krachtig dan z’n grote broer: de e-Tron ‘versie 2.0’ heeft twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 204 pk aan boord. Dat is 109 pk minder dan de rode e-Tron mobiliseerde.

Sprint
Het maximumkoppel van de nieuwe e-Tron is 2.650 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 5,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 200 kilometer per uur.

De voorplecht van de e-Tron pronkt met adaptive matrix beam koplampen. Deze koplampen bestaan uit led-lampen en passen zich automatisch aan aan de situatie op de weg. Denk hierbij aan een naderende tegenligger of mist. Andere highlights zijn geavanceerde regeneratie van remenergie en een efficiënte warmtepomp voor de airco. De Audi concept-car staat op 19-inch lichtmetaal dat omhuld wordt door speciaal ontwikkeld rubber.

e-Tron
De e-Tron is helemaal een auto van het nieuwe decennium, want de smartphone is de verbindende factor tussen bestuurder en de Audi. De telefoon verzorgt uiteraard de telefonie, maar ook de navigatie, audio en de video. Maar ook als de eigenaar de e-Tron bij een laadstation heeft achtergelaten, geeft de smartphone op afstand aan hoe ver het laadproces is gevorderd.

Over opladen gesproken: via het conventionele stopcontact duurt het elf uur op de e-Tron vol te krijgen. Een zware stekker beperkt de laadtijd eventueel tot twee uur. De rode e-Tron gaat in een zeer beperkte oplage in productie. Het is nog niet bekend of er ook van dit blauwe broertje exemplaren op het wegennet verschijnen.