PARIJS - De Franse autoproducent PSA Peugeot Citroën heeft vorig jaar de verkopen slechts licht zien dalen, zo heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt. Voor dit jaar verwacht het bedrijf herstel, maar nog niet in Europa.

In 2009, het jaar dat de auto-industrie zwaar te lijden had van de recessie, verkocht het concern 3,19 miljoen auto's. Dat is 2,2 procent minder dan in 2008.

Hiermee deed PSA het iets beter dan de automarkt in zijn geheel, want die kreeg te maken met een terugval van 3,5 procent. Het marktaandeel van Peugeot Citroën steeg volgens het concern wereldwijd naar 5,1 procent.

Onderdelen
De verkoop van auto-onderdelen voor assemblage door partners buiten Frankrijk, met name in Iran, was voor het concern van grote betekenis. Dat steeg met 10,8 procent.

Voor dit jaar ziet Peugeot Citroën tekenen van herstel op de wereldmarkt. Maar dat geldt niet voor de belangrijke Europese markt. In Europa zal de auto-industrie merken dat de sloopregelingen ten einde lopen.

Regelingen
Om de auto-industrie in deze moeilijke periode een steuntje in de rug te geven, kregen in diverse landen consumenten die een oude auto inleverden en een nieuwe, zuinigere auto kochten, subsidie. Maar nu zijn of worden deze regelingen beëindigd.

Het Franse autoconcern denkt dat de autoverkopen in Europa daardoor dit jaar teruglopen met maximaal 10 procent.