Het werk van tien uur in acht uur gedaan krijgen, de steeds groter groeiende stroom e-mails te lijf gaan, al je papieren direct terug kunnen vinden en nooit meer iets vergeten. Veel mensen dromen ervan, maar weten niet dat hun droom binnen handbereik ligt.

Oorzaak? Het beroep van professional organizer is nog relatief onbekend in Nederland. Als ik over mijn beroep vertel aan nieuwe relaties, denkt men in eerste instantie vaak dat ik evenementen organiseer. Reden genoeg dus om het beroep meer naamsbekendheid te gaan geven.

Om die reden heb ik enige tijd geleden een platform van organizers in de regio opgezet, en samen met een aantal andere organizers de handen ineen geslagen. Doel: het organiseren van acties en evenementen om meer bekendheid aan het beroep te geven.

Brainstorm

In een cafeetje in Utrecht hebben we onze eerste brainstormsessie gehouden, waarbij de meest ludieke acties om de pers te bereiken de revu passeerden. Sommigen daarvan hebben voorlopig een plekje in de ijskast gekregen, maar de grote prijswinnaar van het moment is ‘de grootste administratie make-over ooit!’.

Een recordpoging om zoveel mogelijk mensen bij elkaar te zetten die gelijktijdig onder onze professionele begeleiding hun eigen administratie gaan ordenen. Vlak voor 1 april, zodat de deelnemers zich met een overzichtelijke administratie in hun aangifte kunnen vastbijten. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

Legertje mieren

Nu is het natuurlijk vragen om problemen wanneer je negen vrouwen bij elkaar zet (95% van de organizers is vrouw). Toch blijkt in de praktijk dat dit wonderbaarlijk goed gaat. Dat komt natuurlijk doordat we allemaal zo geweldig gestructureerd kunnen werken en overleggen.

Het gehele evenement met alles wat erbij komt kijken is strak gepland en net alsof er een legertje mieren aan de slag is gezet, worden er aan alle kanten tegelijk gecoördineerde acties uitgevoerd. Geweldig om als ZZP’er weer voor een tijdje onderdeel uit te maken van een groter geheel en mee te kunnen liften op de enorme energie die daarbinnen ontstaat.

Media en sponsors

Inmiddels zijn we aangekomen in de wondere wereld van de media, van sponsors en standhouders. Het is natuurlijk de slechtste tijd ooit om sponsors te werven, maar gelukkig merken we nu al vanuit verschillende hoeken op sympathie en steun te kunnen rekenen.

Het verwerven van publiciteit via de media lijkt eenvoudiger; wanneer de pers ook opdraaft om een katje in het nauw of de gebeurtenissen rondom een ingestort dak van een loods te becommentariëren, moet onze recordpoging toch ook de nodige aandacht kunnen genereren. Wat overigens niet wil zeggen dat we daar gewoon op gokken, ook hier is een strak PR-plan in werking gezet.

Meer dan administraties alleen

Ondertussen moeten we natuurlijk goed ons doel in het oog houden. Naamsbekendheid voor het beroep van professional organizer.

Mensen moeten niet alleen weten dat een organizer helpt bij het ordenen van administraties, maar vooral ook dat een organizer helpt bij het aanbrengen van overzicht en structuur op alle werk- en levensgebieden. En daardoor ruimte creëert, met name in je hoofd. Een beetje lucht in krappe tijden.. Zou dat onze slogan moeten worden?

De eerste tweeduizend mensen zijn inmiddels geinformeerd, nu de rest van Nederland nog!

Marleen Holtkamp is directeur van Montas ordening en coaching, een bedrijf dat zich specialiseert in professional organizing. Montas coacht bedrijven en particulieren naar een gestructureerde en overzichtelijke werk- en leefomgeving. Voor meer informatie: www.montasordening.nl