APELDOORN - Speciaalzaken en eetgelegenheden waar geen snelle hap wordt geserveerd hebben het afgelopen jaar ruim 1 miljard euro aan omzet zien verdampen.

In restaurants werd 330 miljoen euro minder aan eten uitgegeven, in speciaalzaken 400 miljoen euro. Dat blijkt uit maandag tijdens de Horecava gepresenteerde cijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Supermarkten profiteerden van de bezuinigingen van de consument op eten buiten de deur, zij zagen de omzet uit eten en drinken met 900 miljoen euro toenemen.

Bezuiniging
''De consument bezuinigt niet zozeer op het aantal maaltijden, maar wel op waar hij die koopt en consumeert'', legt directeur Jan-Willem Grievink van FSIN uit.

Zo komt uit de cijfers bijvoorbeeld naar voren dat bedrijfsrestaurants ruim 110 miljoen euro minder omzet draaiden. ''Mensen nemen het brood mee naar het werk.''

En waar de betere restaurants een omzetdaling van 80 miljoen euro om de oren kregen, winnen de McDonald's, pompshops en de AH To Go's juist terrein. De zogenoemde gemakszaken behaalden als geheel 255 miljoen euro meer omzet.

Markt
Ook eten van de boerderij en de markt werd minder verkocht. Daar was sprake van een omzetdaling van 60 miljoen euro.

In de marktaandelen in de verschuiving ook duidelijk terug te zien. De supermarkten gingen van een marktaandeel in eten en drinken van 45,8 procent in 2008 naar een marktaandeel van 47,6 procent vorig jaar. De gemakswinkels en snackgelegenheden zoals McDonald's gingen van 9,3 procent naar 9,8 procent.