Microsoft introduceert een tablet-pc, Google een mobiele telefoon en Apple komt, naar verluidt, met een kruising tussen een netbook en een Kindle. Voor fabrikanten van consumentenelektronica is met het ingaan van 2010 ook een nieuw jachtseizoen geopend.

In samenwerking met Idealize, website over innovatie

De ambities spatten er deze week af bij de Consumer Electronics Show (CES), een jaarlijkse beurs in Las Vegas met honderden stands van toonaangevende elektronica- en webfirma’s. Naast presentaties van nieuwe 3D-tv ‘s, is de aandacht andermaal hoofdzakelijk gevestigd op allerlei nieuwe mobiele media met een internetverbinding: netbooks, smartbooks, tablets, e-readers en mobiele telefoons met bijbehorende applicaties.

iSlate
Met de editie van 2009 als uitzondering, is iPod- en iPhone-producent Apple andermaal de grote afwezige. Toch drukt de technologiefirma een belangrijke stempel op de beurs. Inmiddels wijdverspreid is het verhaal dat Apple-CEO Steve Jobs eind januari een nieuwe tablet-pc zal introduceren, die de naam iSlate zal dragen.

Het apparaat vormt nu al een mythe: sommigen beschrijven het touchscreen toestel als een uit de kluiten gewassen iPhone, anderen noemen het een kruising tussen een netbook en een Kindle, en weer anderen zeggen dat de iSlate het midden houdt tussen een laptop en een smartphone. Softwarefabrikant Google zou zich door het apparaat geroepen voelen om met een eigen netbook op de markt te komen.

Microsoft vs. Apple
In de jacht naar de elektronicaconsument kan hard- en softwarereus Microsoft natuurlijk net zo goed niet achterblijven. CEO Steve Ballmer introduceerde midweeks op CES ook een eigen tablet-pc, die sterk lijkt op de iSlate en draait op Windows 7. Microsoft presenteerde zijn tablet weliswaar eerder dan Apple, maar zou hem pas in het derde kwartaal op de markt brengen: volgens ingewijden een paar maanden later dan de release van de iSlate.

Hoe het ook zij: twee geavanceerde tablets van grote merken als Apple en Microsoft roepen de vraag of 2010 het jaar van de tablet-pc wordt, in plaats van de e-reader. Er is in ieder geval voldoende publiciteit rondom de producten.

Kansen
Ook al hebben goede e-readers momenteel nog een superieure beeldkwaliteit, een groot voordeel aan de nieuwste tablet-pc’s is dat ze een multi touch interface hebben en een platform vormen voor alle denkbare media: kranten, tijdschriften, boeken, video en games. Daar zullen uitgevers ook graag mee samenwerken.

Bijvoorbeeld het Zweedse Bonnier: dat verkent samen met designbedrijf Berg de toekomst van het tijdschrift op een tablet-pc. Van Apple is in ieder geval al bekend dat het bezig is partnerships te sluiten met nieuwsmedia, die oorspronkelijk alleen op de printmarkt actief waren.

Proeven en ruiken
Wordt de volgende CES ook overheerst door aanbieders van interactieve mobiele media? Als de crisis in 2010 nog lang voortwoedt, houdt de consument de hand waarschijnlijk nog flink op de knip en blijft de spin-off van tablet en e-reader fabrikanten onvoltooid tot aan het einde van het jaar.

Om nog maar niet te spreken over de heftige strijd tussen Google’s Nexus One en Apple’s iPhone. Of wordt CES 2011 de editie waarin ‘proeven, voelen en ruiken via internet’ wereldwijd de show gaat stelen?

Bekijk alle vorige afleveringen in de serie Innovatie 360