AMSTERDAM - Het feestseizoen heeft online winkeliers in de VS vorig jaar 29,1 miljard dollar (20,3 miljard euro) opgeleverd. Dat is vier procent meer dan het jaar daarvoor, zo blijkt donderdag uit berekeningen van marktonderzoeker Comscore.

Het eindejaars koopfestijn begint in de VS met Thanksgiving (vierde donderdag van november). De dag na dit feest, 'Black Monday' (vanwege de zwarte cijfers die ondernemers die dag schrijven), zag met 318 miljoen dollar online omzet een groei van 10 procent.

Piek
De climax van online shoppingseizoen viel echter op dinsdag 15 december, toen Amerikaanse online winkels voor het eerst meer dan 900 miljoen dollar wisten binnen te halen op een dag (21 procent groei ten opzichte het jaar daarvoor). 

Het weekeinde voor kerstmis deed het met 767 miljoen dollar ook niet slecht. Andere topdagen waren 'Cyber Monday' (de maandag na Black Friday) met 887 miljoen dollar omzet, en 'Green Monday' (de tweede maandag in december) met 854 miljoen dollar.

Sneeuwstorm
Comscore schrijft een deel van de hoge omzet van het afgelopen jaar toe aan een sneeuwstorm waardoor vele Amerikanen aan de Oostkust de voorkeur gaven aan online aankopen, in plaats van een tocht door de sneeuw. Daarnaast garandeerden meer winkeliers dat bestelde producten ook op tijd zouden aankomen.

De tien beste (feest)dagen:
1 Dinsdag, 15/12: 913 miljoen dollar
2 Maandag 30/11 (Cyber Monday): 887 miljoen dollar
3 Dinsdag 1/12: 886 miljoen dollar
4 Woensdag, 16/12: 874 miljoen dollar
5 Maandag, 14/12: (Green Monday): 854 miljoen dollar
6 Donderdag 10/12 852 miljoen dollar
7 Dinsdag 8/12: 828 miljoen dollar
8 Donderdag 17/12: 809 miljoen dollar
9 Donderdag 3/12: 809 miljoen dollar
10 Woensdag 2/12: 797 miljoen dollar