AMSTERDAM - 'Offline' winkels hebben er sinds gisteren een nieuwe concurrent bij: een iPhone-programma dat dankzij het scannen van streepjescodes online prijzen tevoorschijn tovert. Het programma werd dinsdag 12 duizend keer gedownload. "Boven iedere verwachting", aldus de ontwikkelaar.

De 'app' Streepjescodescanner werd bedacht door Hardware.info, een website over computerapparatuur. Na het filmen van een streepjescode toont het programma de internetprijzen van hetzelfde product. In totaal zitten er zeven miljoen prijzen bij honderden internetwinkels in de database.

Behalve het aantal downloads is het programma op de eerste dag flink op de proef gesteld, weet bedenker en hoofdredacteur Koen Crijns te melden. "Er is gisteren veertigduizend keer gescand." Een variant voor het mobiele softwareplatform Android sluit Crijns niet uit, "maar het gebruik van de Anroid Market valt in het niet bij de App Store van Apple". 

Onderhandelen
Crijns haalde zijn inspiratie in de VS, waar het programma Redlaser door zo'n miljoen iPhone-bezitters werd gedownload. "Het is daar geen ongebruikelijk gezicht dat mensen na het scannen gaan staan onderhandelen met de verkoper".

Het programma zelf is gratis, maar Hardware.info strijkt een deel van de inkomsten op uit de verkochte producten. Op de mobiele telefoon zelf zijn voorlopig geen aankopen te verwachten, maar het programma stimuleert gebruikers om het prijsoverzicht naar henzelf te emailen, waarna er thuis online gewinkeld kan worden.

Crijns erkent dat consumenten bij een klein prijsverschil het product in de winkel niet snel links zullen laten liggen. "Maar als het prijsverschil 70 euro is, dan kan ik me voorstellen dat je liever naar huis gaat en online bestelt."

Vergelijkingssites
Streepjescodescanner linkt ook naar prijsvergelijkingssites als Beslist.nl en Kieskeurig.nl, onderdeel van Sanoma Digital, de uitgever van onder andere NU.nl en NUzakelijk.nl. Kieskeurig-directeur Bastiaan de Jong is blij met de nieuwe app. "Hier hebben consumenten alleen maar baat bij", zegt hij.

De Jong voorziet ook een grote toekomst voor het mobiel scannen van barcodes. "Wij zullen de mobiele telefoon ook meer gaan inzetten om het aankoopproces te verbeteren." Naast prijzen, is hierbij ook het toevoegen van de ervaringen van andere gebruikers van groot belang, meent hij.