SHANGHAI - De Japanse autoproducent Toyota heeft in China vorig jaar 709.000 auto's verkocht, 21 procent meer vergeleken met 2008.

Daarmee bleven de Japanners flink achter bij het Amerikaanse General Motors (GM), dat 69 procent meer auto's aan de man wist te brengen. GM verkocht vorig jaar 1,83 miljoen auto's in China, waaronder 1,06 miljoen lichte bedrijfsauto's. Die kwamen voornamelijk uit de fabriek van het Chinese samenwerkingsverband SAIC-GM-Wuling.

Assortiment
Analisten wijten de achterblijvende verkopen van Toyota aan een gebrek aan kleine auto's in het assortiment. De mini-autootjes vonden juist gretig aftrek wegens stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid. ''GM en Volkswagen hebben flink kunnen profiteren van overheidsmaatregelen om de verkoop van kleine auto's te stimuleren'', stelt een Chinese analist.

Volkswagen heeft zijn verkoopcijfers nog niet gepubliceerd, maar Winfried Vahland, directeur van VW in China, zei in november dat de verkopen in China op ongeveer 1,4 miljoen uitkomen. Dat betekent een stijging van 35 procent.