Eind dit jaar kunnen we al kennismaken met een nieuwe Focus. Toch neemt Ford de moeite om ook nog met een Econetic-variant van het huidige model te komen. Is deze auto met lage bijtelling een interessante propositie of kunnen we beter wachten op de nieuwe?

De Ford Focus Econetic is het antwoord op auto’s als de Golf Bluemotion en de Seat Leon Ecomotive. Die schermen met een uitstoot van 99 gram per kilometer, fors minder dan de 115 g/km van de standaard-Focus.

Na zijn eco-behanding zit deze Focus nu ook op de magische 99 gram. Het verbruik bedraagt 3,8 liter per 100 kilometer. Ford heeft de gebruikelijke trukendoos opengetrokken: aangepaste aerodynamica, langere versnellingen, een verlaagd onderstel, regeneratie van remenergie en een start-/stopsysteem.

De 1,6-liter turbodiesel heeft net als in de gewone modellen een vermogen van 109 pk. Wat rijplezier is de Focus - Econetic-aanpassingen of niet - nog altijd de benchmark in z’n klasse. De besturing is lekker ‘vlezig’, al zorgen de banden met lagere rolweerstand er wel voor dat er meer onderstuur optreedt.

De volledige rij-impressie met de Ford Focus Econetic is te lezen in AutoWeek 1, die nu in de winkels ligt.