DELHI - Compacte auto's staan centraal op de tiende Delhi Auto Expo, die dinsdag is begonnen. Onder meer General Motors en Volkswagen presenteren deze week een klein model gericht op de groeiende Indiase markt.

Gedurende de Expo, die tot 11 januari in New Delhi plaatsvindt, worden tien nieuwe automodellen gelanceerd. General Motors komt met de Chevrolet Beat, die speciaal voor de Indiase markt is ontwikkeld.

Volkswagen laat de nieuwe kleine Polo zien, die later dit jaar op de Indiase markt wordt gebracht. Onder meer Toyota, Suzuki, Honda en Ford presenteren een concept voor een compacte familieauto.

''India gaat een belangrijke rol spelen in Toyota's wereldwijde uitbreidingsplannen'', zei vicepresident Kazua Okamoto van het Japanse concern.

Tata Nano
Vorig jaar werd de compacte auto Tata Nano tijdens de Expo gepresenteerd. Van deze auto, die nog geen 2000 euro kost, zijn inmiddels ruim 17.000 exemplaren verkocht.

De Delhi Auto Expo is de grootste autobeurs ter wereld. Dit jaar zijn er 2100 deelnemers uit dertig landen, wat volgens de organisatie de grootste internationale deelname tot nu toe is. ''We verwachten ongeveer twee miljoen bezoekers, dat is 40 procent meer dan vorig jaar'', zei Pawan Goenka, president van de Vereniging van Indiase Autoproducenten, die het evenement mede heeft georganiseerd.

India is de op drie na grootste automarkt van Azië. Jaarlijks worden er ongeveer tien miljoen auto's, motors en vrachtwagens verkocht. De verkoop van auto's zal het komende jaar naar verwachting met 16 procent groeien. De Indiase autoindustrie maakt een jaarlijkse omzet van ongeveer 12,5 miljard euro.