AMSTERDAM - T-Mobile erkent dat op plekken als Amsterdam CS en de Arena het mobiele netwerk onvoldoende capaciteit heeft voor drukke momenten.

Al tijden is het onder meer voetbalsupporters een doorn in het oog dat ze niet of nauwelijks kunnen internetten tijdens wedstrijden in de Amsterdam Arena. Ook bellen wil wel eens onmogelijk zijn in het Ajax-stadion. Een ander probleemgebied is Amsterdam Centraal Station, waar de capaciteit in de spits ook een probleem is.

Supporters
De Supportersvereniging Ajax meldde eerder veel klachten over het slechte bereik van T-Mobile. De operator beloofde de vereniging dat het de capaciteit in het voetbalstadion zou uitbreiden. Dat zou in november vorig jaar gebeuren. Vervolgens zal T-Mobile in februari nog eens naar de capaciteit kijken.

Op hele drukke momenten kan het netwerk het niet aan, erkent T-Mobile nu. Als veel mensen tegelijk hun mobiel gebruiken, dan treedt er congestie op in het netwerk, zegt de operator tegen Webwereld. Onbekend is of ook Vodafone en KPN onvoldoende capaciteit hebben in de Arena.
Verbinding verbroken

Klus
"Als er 50.000 Arena-bezoekers tegelijk gaan bellen, mailen en internetten, dan is het voor iedere operator een enorme klus om alle klanten te kunnen bedienen. Ook bij concerten, als iedereen foto's maakt en doorstuurt, dan kan een 'dropped call' voorkomen", zegt een woordvoerder van T-Mobile.

De telecomprovider zegt te werken aan het verbeteren van netwerken in probleemgebieden, hoewel de operator geen specifieke beloftes doet voor de Arena. Volgens T-Mobile wordt er continu gewerkt aan het verbeteren van netwerken in het gehele land. "We investeren tientallen miljoenen per jaar in het netwerk", aldus de woordvoerder.

Na de introductie van de iPhone in 2008 ontving T-Mobile veel klachten over slecht bereik. Die problemen waren volgens de provider te wijten aan de software van de iPhone. Na een update van Apple verdwenen veel klachten.