2010 wordt revolutionair jaar voor tv

Afgelopen woensdag zond Comedy Central ‘s werelds eerste live comedyshow op internet uit. Tijdens de webcast konden Skypers, Twitteraars en sociale netwerkleden in contact komen met showhost Gabriel Iglasies. Het is slechts één van de vormen van tv-innovatie die ons in 2010 te wachten staat, zo bleek de afgelopen twee weken in het nieuws.

In samenwerking met Idealize.nl

Maatschappijen proberen op nieuwe manieren grote aantallen kijkers naar zich toe te trekken: ze koppelen tv niet alleen in veel grotere mate aan sociale netwerken, ze gaan je ook vaker aanbevelingen doen op basis van persoonlijke voorkeuren, en er zullen in samenwerking met technologiebedrijven ook tv’s komen, die je met gebaren bestuurt.

Comedyshow trok Twitteraars
De online live comedyshow van Comedy Central trok woensdag op het eerste gezicht nog niet veel publiek. Aan de andere kant voerde de maatschappij het concept wel pas voor de eerste keer uit, en voor internetbegrippen is een kijkersaantal van 5400 niet zeer slecht te noemen. Opvallend was dat de koppeling tussen een live show en een real-time microblog redelijk goed bleek te werken: het overgrote deel van de kijkers kwam van Twitter.

Tv als sociaal medium
Ook de BBC liet in de persoon van Erik Huggers, baas van de afdeling Future Media & Technology, op het Nederlandse mediacongres ‘Show me the Money’ weten dat sociale netwerkmogelijkheden een vast onderdeel moeten gaan uitmaken van de televisie van de toekomst.

Als de Britse publieke omroep in 2012 de Olympische Spelen in Londen gaat uitzenden, kunnen kijkers highlights naar vrienden doorsturen en lezen wat er op Twitter wordt gezegd.

Programma-aanbevelingen
Huggers vertelt in hetzelfde artikel dat hij naast de koppeling van tv aan sociale netwerken, ook persoonlijke aanbevelingen aan kijkers wil mogelijk maken.

Aan de ene kant door inzichtelijk te maken waar je vrienden naar kijken, aan de andere kant door het invoeren van het Amazon-model: je krijgt te zien welke andere programma’s en clips populair zijn bij de kijkers die naar dezelfde uitzending als jij hebben gekeken.

Innovatie bij UPC
UPC wil het Amazon-model in 2010 ook in haar digitale televisie-aanbod integreren. Maar in eerste instantie gaat het een proef doen met redactionele aanbevelingen: in samenwerking met onder meer de VPRO en BNN gaat de kabelmaatschappij tv-kijktips geven.

Het zijn niet de enige innovaties binnen het bedrijf: UPC introduceert digitale teletekst binnen haar aanbod, en ontwikkelt bovendien een iPhone-app waarmee je op afstand je settopbox programma’s kan laten opnemen.

Gebarenbesturing
Het Belgische bedrijf Softkinetic gaat televisie op een andere manier op afstand bestuurbaar maken: samen met Franse en Amerikaanse firma’s ontwikkelt het televisie die je met gebaren kan besturen.

Doe je met je vingers een waggelende eend na, dan zap je naar een ander tv-kanaal of je past je geluidsinstellingen aan. Daarnaast werkt Softkinetic aan meer intelligente televisie: het herkent je gezicht door middel van een webcam en scant je dagelijkse gedrag en kan bijvoorbeeld inschatten hoe laat je van je werk terugkomt.

Project Canvas
Nu tv-zenders een nog groter aanbod aan services gaan leveren, wordt het wel moeilijker voor start-ups om zich met de grote maatschappijen te meten. BBC-baas Erik Huggers suggereert dat de oplossing voor dat probleem deels ligt in het creëren van een tv-standaard, waar bedrijven aandeelhouder van kunnen worden. Hij noemt het Project Canvas.

NUwerk

Tip de redactie