KLM-topman Hartman ziet 'tergend langzaam' herstel

AMSTELVEEN - Het herstel in de luchtvaart gaat ''tergend langzaam''. Dat zegt president-directeur Peter Hartman van KLM in een vraaggesprek met het ANP.''Passagiers komen uiteindelijk wel weer terug, maar de opbrengst per eenheid zal structureel 10 procent lager liggen'', aldus Hartman.

Luchtvaartmaatschappijen moeten daarom hun model aanpassen, denkt hij. ''De kosten moeten omlaag door kostenbesparingen binnen de allianties, bijvoorbeeld op de IT-systemen en door een ander marketingmodel. Zoals onze nieuwe economy comfort-klasse. Dat is een typisch voorbeeld waarmee we inspelen op de huidige markt.

Voor minder kosten dan business class iets aanbieden met meer comfort voor een relatief bescheiden meerprijs.'' De business class blijft evengoed bestaan, verzekert Hartman. ''Dit is meer voor de luxe toerist en de bezuinigende zakenman.''

Voordelen
KLM zal niet de weg inslaan van low-costmaatschappijen, maar ziet wel voordelen aan hun model. ''De klant wil niet betalen voor dingen die hij niet wil. Dus we proberen de klant zoveel mogelijk te laten kiezen: Wilt u een maaltijd? Wat voor maaltijd? Wat voor stoel wilt u? Wil u twee koffers meenemen? Sinds in de VS betaald moet worden voor de tweede koffer, zie je dat veel mensen die niet meer meenemen wat enorm scheelt in de brandstofkosten.''

KLM richt de blik steeds meer op het oosten. In december vloog KLM voor het eerst in twaalf jaar weer rechtstreeks naar Bali en kondigde de maatschappij aan samen te gaan werken met het Indonesische Garuda. Vanaf mei komend jaar is het plan het Chinese Hanghzou als bestemming aan het netwerk van KLM toe te voegen.

Shanghai
De maatschappij vliegt al twaalf keer in de week naar Shanghai, vanaf volgend jaar komt daar de twee uur verderop gelegen stad Hanghzou bij. ''Veel Chinezen uit Hanghzou wonen in Europa, nu vliegt nog geen enkele maatschappij daar vandaan naar Europa of de Verenigde Staten'', aldus Hartman. Vanaf 1 mei wordt de stad drie keer in de week aangevlogen.

''Nu zetten we al ruim 25 procent van onze capaciteit in op het oosten, dat zal alleen maar meer worden'', aldus Hartman. Volgens de KLM-topman ''wordt Azië de nieuwe wereldfocus''. China, India en Indonesië zijn allemaal groeimarkten. ''Er zijn 1,3 miljard Chinezen en 230 miljoen Indonesiërs, dat zijn getallen.''

China
Vooral China heeft de warme belangstelling van KLM. ''In China gebeurt het, daar moet je op focussen.'' Het feit dat China vooral groeit door alle denkbare spullen te produceren, doet daar volgens Hartman niets aan af. ''Die spullen moeten wel aan de man gebracht worden.''

KLM werkt al samen met China Southern en hoopt dat ook te gaan doen met China Eastern. ''Daar vindt nu de consolidatie plaats.'' Binnen Europa is die zo goed als afgerond op een paar kleintjes na. ''De kleintjes vallen om of sluiten zich aan'', aldus Hartman.

Volgens de KLM-bestuurder 'kloppen velen aan de deur'. ''We onderzoeken alles. Maar als je ergens naar kijkt, zegt dat nog niks. Ze moeten wel toegevoegde waarde hebben.''

NUwerk

Tip de redactie